Wat is nodig?
Als je in de auto stapt weet je de weg of je zet de Navigatie aan voor de route. Er zijn ook mensen die nog steeds een wegenkaart pakken of het stratenboek. Bij het varen gebruikt men traditioneel papieren kaarten maar die zijn vrijwel overal verdrongen door de digitale versie. Net als in de auto zijn er echter mensen die vasthouden aan papier en omdat het lekker goedkoop is zelfs de oude wegenkaart mee nemen aan boord van een boot om te navigeren: de rivieren staan er immers ook op. Tja.....
Navigeren op water is zoveel meer dan 'de weg vinden’ van A naar B. Het is ook naar (on-)diepten kijken, brughoogten, betonning, vaarregels, stroming, getijden, weer, en niet onbelangrijk, wat andere vaartuigen doen.
Het leven van de schipper wordt een stuk makkelijker door moderne apparatuur. Onderschat de complexiteit van die apparatuur niet want het is echt een stuk 'uitdagender' dan de Navigatie in de auto aan zetten. Wat is nut en noodzaak van die apparatuur?
De apparatuur die we hier bespreken werkt bijna allemaal samen in een computernetwerk zodat data van alle apparaten (dieptemeter, kompas, weer, GPS locatie) overal gebruikt kan worden. Het universele netwerkprotocol dat hiervoor gebruikt wordt is NMEA 2000 (N2K). Als je naar apparatuur kijkt moet het dus in ieder geval NMEA 2000 compatibel zijn, dan maakt het merk niet uit. Er wordt ook nog wel gebruik gemaakt van het oude NMEA 1836 protocol, bijvoorbeeld op oudere boten, maar probeer dat te vermijden.
Er is ook apparatuur die via een ethernet netwerk met elkaar communiceert. Dat heeft te maken met de snelheid van de data overdracht en je komt het tegen bij radar, sonar en verbindingen tussen meerdere plotters. In tegenstelling tot NMEA 2000 zijn die ethernet netwerken niet universeel: een radar werkt dus alleen op de plotter van dat radarmerk.
Welke apparatuur is nodig voor het maken van langere reizen?
Volgorde van de selectie!
Als je besluit ooit een radar aan te schaffen begin dan het hele keuze proces van navigatieapparatuur met het uitzoeken van de juiste radar-plotter combinatie. Of je die radar al gelijk koopt is niet zo belangrijk. Maar radar en plotter communiceren niet over NMEA 2000 maar met een eigen protocol van de betreffende fabrikant. Als je dus eerst een plotter koopt van merk X en later daar een radar bij wil hebben dan zit je vast aan merk X en merk X zou zo maar eens een matige radar kunnen hebben.
Ook sonarapparatuur werkt met een merk eigen protocol maar de rest van de apparatuur kun je vaak van alle merken door elkaar kopen zolang het maar NMEA2000 compatibel is. Let er op dat sommige functies niet altijd door alle merken apparatuur ondersteund worden.
Even praktisch: Net als bij een computersysteem is het een zeker risico om een installatie te kiezen die door verschillende fabrikanten en/of leveranciers geleverd wordt. Als er problemen ontstaan tussen componenten, en kijk daar niet van op in het nautische wereldje, dan gaat iedereen naar elkaar wijzen en blijf jij met het probleem zitten. Let hier vooral op bij Auto Pilot systemen die met elektronische stuurinformatie van een motorfabrikant moeten kunnen communiceren. dat zijn twee verschillende protocollen die met elkaar moeten kunnen communiceren.
In afwachting van meer eigen artikelen verwijzen we je naar het uitstekende en recente boekje Electronic Navigation Systems (PDF) in onze bibliotheek: klik hier.