Reisboot
met eigen boot waterwegen verkennen 

Nieuw: Targa 41

Gepubliceerd: januari 2024. Leestijd: 13 minuten.

Zonder aankondiging met tromgeroffel in de media is daar dan de nieuwe Targa 41 van Botnia Marin op BOOT Düsseldorf 2024. Het is een echte ‘reisboot’: niet te lang (LOA 13,75 meter), niet te breed (4 meter) en niet te hoog (zonder flybridge met neerklapbare radarbeugel ± 3,10 meter). Prima afmetingen voor het binnenland maar ook een heel zeewaardige romp/boeg voor comfortabel reizen op zee. Targa’s worden gebouwd als traditionele, snelle, alleskunners. Het is een type boten dat veel in de Scandinavische landen wordt gemaakt en gebruikt. De eigenschappen, betere zeewaardigheid maar minder binnenruimte, zijn het tegenovergestelde van de bekende, meer op entertainment gerichte boten die veel eerder ‘slaan' op de golven maar veel meer binnen- en buitenruimte hebben. Voor een eerste introductie van de boot is de video hiernaast of onderaan (iPad) met de ronkende titel ‘sensational new 4x4 of the sea’ erg geschikt. In dit artikel wordt wat nuchterder ingegaan op de details van de boot die je niet in de bekende Youtube video’s of botenbladen vindt. Daarbij is reizen met deze boot het aandachtspunt. 

 Afgestofte 42?

De nieuwe 41 vult het gat tussen de Targa 37 en de 46. De 41 past daar qua romplengte precies tussenin. De breedte van de 41 is echter vrijwel gelijk aan die van de 46 en daarmee een halve meter breder dan de 37. Daardoor lijkt de 41 op het eerste gezicht een ‘afgestofte' Targa 42. Die 42 werd verlengd tot de 44 en die werd in 2018 weer verlengd (en verhoogd) tot de 46. De 44 wordt nauwelijks meer verkocht en gaat ook uit het assortiment zo is de verwachting. Omdat het verschil met de veel kleinere 37 vrij duidelijk is wordt de 41 in dit verhaal vergeleken met de 46. Voor belangstellenden is dit namelijk een meer voor hand liggend alternatief. Die 46 is best een succes voor de niet al te grote werf: binnenkort wordt de honderdste -sinds 2018- geleverd. Als je meer naar de details van de 41 gaat kijken dan merk je dat de 41 zeker geen ‘afgestofte' 42 is maar een heel nieuw ontwerp dat een afweging ten opzichte van de 46 waard is. De 41 kan ook de concurrentie aan met de -kortere- Nord Star 42, zeker als je naar de kwaliteit van de boot kijkt. 

Lijm

De werf Botnia Marin, die de Targa’s bouwt, is een familiebedrijf. De Targa 41 is het eerste volledig nieuwe model dat tot stand komt onder leiding van de nieuwe CEO, Robert Carpalan. Hij heeft het stokje een paar jaar geleden van zijn vader overgenomen en kan nu meer zijn stempel zetten op de richting die de werf op gaat. Over de 41 is duidelijk helemaal opnieuw nagedacht en een aantal inmiddels beproefde eigentijdse elementen zijn toegepast. Dat het resultaat veel lijkt op dat van de andere Targa modellen komt omdat o.a. gestreefd wordt naar het behoud van de uiterlijke kenmerken en de uitstekende vaareigenschappen. Moeilijk zichtbaar is dat de 41 een paar centimeter breder is dan de 46, ook op de waterlijn. Veel opvallender is dat er voor het eerst op een Targa grote, gelijmde, zijramen in de romp ter hoogte van de achtercabine zitten. In de romp ter hoogte van de voorcabine zitten echter nog geen ramen; sommige dingen blijven dus nog bij het oude. 

Gelijmde ramen in de boeg van de achtercabine.

Het stuurhuis is rondom eveneens voorzien van gelijmde ramen waardoor raamstijlen vervallen en er meer licht binnen komt. Het oogt strak en eigentijds. Maar het gaat niet alleen om ‘looks’; door het toepassen van de lijmtechniek worden de verbindingen tussen ramen en romp veel sterker. Lijmen wordt al vele jaren toegepast in de botenbouw en is geen gevaarlijke nieuwlichterij: ook ieder modern verkeersvliegtuig hangt van lijm aan elkaar. De ramen zijn nog niet , zoals bij Sargo, leverbaar in dubbel glas omdat die volgens de werf op wat langere termijn nog klachten blijken te veroorzaken. Kwestie van tijd want de werf levert veel Targa’s aan Groenland en niet uit te sluiten is dat ook gewicht en daardoor het zwaartepunt een rol spelen (Sargo heeft geen fly-bridge). 

Gelijmde ramen en bredere deuren (klik voor vergroting).


Vaareigenschappen goed?
Targa fans worden niet enthousiast als de verhouding tussen lengte en breedte van de romp nadelig veranderd wordt: een Targa moet lang en smal zijn. Zo is de 37 een verlengde 35 en de 46 een verlengde 42. Die verlengde modellen hebben de voorkeur omdat ze zorgen voor meer binnenruimte maar vooral voor betere vaareigenschappen in zeegang (minder ’slaan’ op de golven). Zo bezien zal de 41 wat ingeleverd op zeewaardigheid ten opzichte van de 46. De romp is echter een heel nieuw ontwerp waarin de laatste ontwerpmethoden zijn toegepast om hem optimaal af te stemmen voor comfort op zee. Dat maakt het niet mogelijk om wetmatigheden te ontlopen maar wel om daar met de kennis van vandaag zo goed mogelijk mee om te gaan zodat het verschil tussen de twee modellen naar verwachting niet heel erg groot zal zijn. Als de boeg van de 41 met die van de 46 vergeleken wordt zijn er op het oog weinig verschillen te ontdekken dus verwacht mag worden dat ook de boeg bij draagt aan zachte demping in zeegang. De standaard geïnstalleerde Humphree interceptors en (optionele) geveerde  stoelen vergroten het comfort verder.

Links de boeg van de Targa 46, rechts die van de nieuwe Targa 41 (klik om te vergroten).

Het zwaartepunt van de 41 ligt laag en relatief ver naar voren door de plaatsing van de dieseltanks tussen de motorruimte en de achtercabine (750 liter) en onder het bed van de achtercabine (750 liter). De tank met drinkwater (350 liter) ligt voor de achterste diesel tank bij de trap naar de achtercabine. Te verwachten is dat door deze gewichtverdeling de romp niet uit het water zal ‘klimmen’ op weg naar planee maar dat geleidelijk doet. Dat maakt varen op vrijwel alle gewenste snelheden mogelijk met een redelijk brandstofverbruik. Dat is fijn als de zeegang dwingt om het wat rustiger aan te doen en de boot dan niet achterover hangend, enorm veel diesel verbruikend, door het water gaat. Boten met het zwaartepunt ver naar achteren hebben die neiging wél. 


Doordat het zijvlak van het stuurhuis korter is dan die van de 46 is te verwachten dat de 41 iets minder gevoelig is voor zijwind bij manoeuvreren. Door de kortere romp zal de boot in die situatie beter reageren op joystick commando’s: er hoeft minder kracht van de motoren te worden uitgeoefend om de boeg recht te houden. Natuurlijk kun je de (standaard) boegschroef gebruiken als ondersteuning in moeilijke gevallen. Maar dit is nog allemaal theorie, het is wachten op de eerste indrukken van het varen in wat ruwere zee en manoeuvreren in een haven. Tot die tijd is de verwachting dat het comfort op zee bij de 46 beter zal zijn en dat bij het manoeuvreren de 41 zal winnen. In het algemeen is de boot met IPS aandrijving beter te manoeuvreren maar stuurt minder scherp op hoge snelheid en die aandrijving is kwetsbaarder door de vaste, naar voren gerichte, schroeven. De Z-drives zijn wat minder goed in manoeuvreren met de joystick  maar bij kruissnelheid kun je er enorm scherpe bochten mee maken en de drives zijn minder kwetsbaar en te trimmen: ook handig voor varen door ondiep water.  

Toegang en dek: deuren in de verschansing
Nieuw voor Targa zijn de aan beide zijden ter hoogte van de achterpui geplaatste 60 cm brede deuren in de verschansing.

Nieuw: zijdeuren in de verschansing aan beide zijden (klik om te vergroten).

Die maken het op- en afstappen naar een zijsteiger een stuk makkelijker, handig als je b.v. een fiets op de steiger wil zetten. Op het gangboord iets voorbij de zijdeuren is een opstap gemaakt naar een hoger gelegen wal door gebruik te maken van de opstap naar het voordek en een opening in de railing. 

Zijopstap naar hoger gelegen kade aan beide zijden.

Gebleven is de trap op de boeg om via de voorkant makkelijk op een steiger te komen en natuurlijk het zwemplatform met een ruime toegang vanaf het achterdek. De bank die een deel van die toegang blokkeert op de video en in de foto’s is niet standaard en staat behoorlijk in de weg, zeker als je weet dat er nog drie losse stoelen standaard bij de boot geleverd worden. 
De deuropeningen in het stuurhuis zijn allemaal breder geworden dan gebruikelijk bij Targa: de zijdeur openingen zijn van 50 naar 85 cm gegroeid en de achterdeur van 50 naar 65 cm. De daklijn is aan de voorkant wat meer omhoog gebracht ten opzichte van de 46 waardoor ook langere mensen staand onbelemmerd zicht naar voren hebben. De fly-bridge is niet erg veranderd maar iets lager dan die van de 46. Een fly-bridge maakt de boot echter qua hoogte ongeschikt voor veel binnenlandse vaarwegen; niet aan te raden dus als je ook door het binnenland wil reizen. 
Nieuw zijn de twee vierkante rookglazen dakramen in het dak van de voorcabine en drie in het stuurhuis. Die laten veel licht binnen en ogen van buiten ook moderner.
De bakskisten links en rechts op het achterdek zijn breder geworden waardoor er ruimte is voor een goede zit (50 cm) en rugleuning. De standaard meegeleverde tafel (samen met klapstoelen ondergebracht onder de luiken van de motorruimte) voor het achterdek kan voor zo’n zijbank geplaatst worden waardoor één motorluik direct toegankelijk blijft. Er zitten overigens geen gasveren aan de deksels van de bakskisten waardoor ze ongecontroleerd dicht kunnen klappen. In een bakskist tegen de achterpui kan optioneel een extra koeler of vriezer ingebouwd worden.

Bredere banken, tafel kan ook op één motorluik, achterbank is niet standaard


Er is ook standaard een bergruimte onder het bakboord zijdek onder gebracht, mét gasveer.


Inleveren voor kortere romp

Wat op het eerste gezicht minder op valt is dat de stuurpositie binnen ongeveer 35 cm naar achteren is verplaatst ten opzichte van de 46. Dat heeft twee duidelijke voordelen: er is meer (sta-) ruimte in de daardoor verlengde voorcabine en de versmalling in de gangboorden ter hoogte van de zijdeuren, die ook bij de 46 bestaat, is minder. Daardoor kun je makkelijker doorlopen op de veilige brede gangboorden (ongeveer 50 cm op heuphoogte) die verder gelijk zijn met die van de 46. Het achterdek is wat korter (ongeveer 25 cm) uitgevallen dan dat van de 46.



Stuurhuis/salon
Er moest vooral in het interieur van het stuurhuis nog ruimte gevonden worden ten opzichte van de 46 vanwege de 1,31 meter kortere romplengte bij de gelijkblijvende breedte van het stuurhuis. De zitgroep is wat korter (ongeveer 20 cm) en de achterste bank is wat smaller dan die van de 46. Een test met vier forse volwassenen wees uit dat die prima in de zitgroep passen zonder met de knieën in de knoop te raken het wordt wel een beetje druk op de tafel (75 x 85 cm) als ze alle vier mee blijven eten. Reizen met vier volwassenen is dus wel de limiet voor deze boot. 


De console met TV en bovenkastje die in de 46 tussen de zitgroep en de voorbank zit is verdwenen. Waardoor ook weer ongeveer 30 cm ‘gevonden’ werd. In plaats daarvan hebben de TV en de wijnflessen een plek gevonden achter de zitgroep. 

(klik voor vergroten)

Gelukkig is de handige kast bij de achteringang gebleven: de ideale plek voor jassen en schoenen (gesplitst). Waarom gekozen is om de hoofdschakelaars van de boot binnen in die kast te monteren is onduidelijk want ze zijn uit het zicht op deze manier. Het aparte onderste deel van deze kast kan als berging gebruikt worden. Het grootste verschil met de 46 is echter dat de kleine badkamer achterin het stuurhuis geplaatst is en de grote in de voorcabine. Daardoor wordt de afstand tussen zitgroep en achterpui ongeveer 75 cm korter. 

Kast bij achteringang (klik voor vergroting).

Het aanrecht is net zo lang gebleven als bij de 46 waardoor een 130 liter koelkast, oven en vaatwasser er een plek kunnen vinden. De plaatsing van die apparatuur blijft strijdig met de ergonomische principes voor het indelen van een keuken. Het omwisselen van koelkast/kookvlak en oven/vaatwasser zou dat oplossen: het werkvlak zit dan tussen het koken en de gootsteen in. Voordeel van dat omwisselen is dat de uitschuifbare snijplank (greep net boven de koelkast) dan ook gebruikt kan worden als verlenging van het werkblad.

Keukenapparatuur: omwisselen is handiger

 

Doordat de diepte van het werkblad deels groter is dan dat in de 46 is er ook een ‘wegversmalling’ (43 cm) ontstaan in het toch al niet overmatig brede gangpad ter hoogte van het eind van het aanrecht. Op dat punt kun je elkaar niet passeren. Tijdens het koken de kok passeren verderop in het gangpad blijft lastig. Kiezen voor het opklapbaar maken van een deel van het tafelblad is dan ook aan te bevelen. Kenners van de 46 zullen de bergkastjes aan de bakboordzijde vergeefs zoeken. Maar naast het ladenblok is er op de hoek van het aanrecht wel een ruime bergkast gemaakt.

Berging kop aanrecht (klik voor vergroting).

Voor de deur in de achterpui bevindt zich een vloerluik waaronder een berging van bijna een kubieke meter zit: niet heel makkelijk te bereiken maar voor berging van spullen die minder vaak nodig zijn is dit perfect. 

Berging bij achterdeur (klik voor vergroting).

Onder de voorbank zitten lange laden met daarin de standaard borden, glazen en bekers. Er zijn daarnaast nog een aantal laden die gebruikt kunnen worden voor opslag. Onder de stuurpositie zit zo’n berging die ook gebruikt kan worden om een optionele koeler of vriezer in te plaatsen. Potten en pannen kunnen opgeborgen worden in de lade onder het voorste deel van de zitgroep. 

Er zijn twee afgedekte kaartberging-vakken naast de stuurpositie en een open kaart berging tegen het kopschot. Op de stuurpositie valt op dat de marifoon niet meer, zoals op andere Targa’s, op een moeilijk te bereiken raamstijl zit gemonteerd maar op een positie in het handbereik van stuurman en navigator. Daarnaast zijn een paar bekerhouders geplaatst ter hoogte van de linker MFD: een heel logische plek. 

Stuurpositie: twee Volvo Penta/Garmin MFD’s in bovenconsole (klik voor vergroting).

Losse spullen kunnen opgeborgen worden in een apart vak naast de kaartenberging en naast de bestuurdersstoel. Het verstelbare dashboard met daarop een verstelbaar stuur zijn gebleven. Nieuw is dat het dashboard afgewerkt is met een donkerkleurige, zacht aanvoelende, coating die iedere vorm van glans wegneemt. De wanden en het plafond zijn afgewerkt met een bekleding naar keuze: geen spoortje wit polyester zichtbaar in het stuurhuis.

Afwerking cockpit en zijwanden stuurhuis (klik voor vergroting).

De brugconsole biedt plaats voor twee 16" MFD's. De traditionele Volvo instrumenten in de dakconsole zijn vervangen door twee Volvo/Garmin MFD’s. Sommigen zullen de nostalgie van veel klokken en metertjes missen maar voordeel van deze oplossing is dat je zelf een layout kunt instellen van de informatie die je tijdens het varen direct zichtbaar wil hebben. Aan de bakboordzijde van de dakconsole bevinden zich de Fusion Audio bediening en meters voor zwart water, drinkwater en voltage van de service accu. De bediening van de verwarming, aggregaat en airco zitten achterin het stuurhuis op de zijkant van de trap naar de fly-bridge. Waarom de controle en bediening van alle ondersteunende systemen verspreid is over drie locaties is onduidelijk maar echt handig is het niet.

Bedieningspaneel verwarming etc. bij achterpui (klik voor vergroting).

In de demo boot op BOOT Düsseldorf waren ze nog niet gemonteerd, maar ze komen er standaard wel in: de zonneschermen achter de voorruiten die direct zonlicht perfect dempen maar doorkijken wel mogelijk maken. Je ziet ze ook vaak bij binnenvaartschepen.






Benedendeks

In ieder geval is er geen ruimte voor een drie-cabine variant van deze 41. Maar er zijn wel vijf reguliere slaapplaatsen: twee in de (master-) voorcabine en drie in de achtercabine. De ruimtewinst benedendeks ten opzichte van de 46 zit in het vervallen van de zesde slaapplaats, de kleinere badkamer en het bijna halveren van de staruimte in de achtercabine. 

Foto: Wessex marine Voorcabine in contemporary style (foto: Wessex marine).


De voorcabine is langer dan die op de 46 en beschikt over twee te openen dakvensters die samen veel lucht en daglicht binnenlaten. Gebleven zijn de patrijspoorten die uitzicht geven op het zijdek met gordijntjes er voor die alleen dicht kunnen als de patrijspoorten ook dicht zijn en niet het toonbeeld zijn van verfijning. Kleinigheid: als het regent loopt het regenwater net als bij de 46 vanaf het cabine dak de openstaande patrijspoorten in. Geen zicht op het water in deze cabine.

(klik voor vergroting)

Het eilandbed heeft goede afmetingen (160 x 205 cm) en er zitten grote bergladen onder. Links en rechts van het bed zijn veel kleinere kastjes te vinden in de ‘contemporary’ uitvoering. 


In de ‘classic’ uitvoering zijn hier twee hoge kasten te vinden die per saldo net zoveel bergruimte bevatten maar de cabine een benauwd gevoel geven. De hangkast is ondiep (ongeveer 20 cm). Dat is voor een mastercabine in een reisboot krap. De ruimte aan het voeteneind van het bed is goed: ongeveer 50 cm. Van daaruit is er ook direct toegang tot de badkamer die over een fatsoenlijke aparte douchecabine beschikt (80 x 65 cm). De deur daarvan gaat wat lastig dicht als je in de cabine staat. Wat mist in de badkamer is een bovenkast waarin kleine spullen geplaatst kunnen worden. Onder de wastafel is wel voldoende berging maar dat is wat onhandig om zaken als tandenborstel, deodorant of scheerzeep op te bergen. 

Badkamer voorcabine, korte video (wacht op laden).

De gehele voorcabine, inclusief badkamer heeft genoeg hoogte voor mensen tot 2 meter. Voor lange mensen kan het bed van 2.05 meter met maximaal ongeveer 15 cm verlengd worden tot 220 cm zonder in de knel te komen met de badkamerdeur.
Per saldo is deze voorcabine heel bruikbaar als master cabin omdat het bed goed toegankelijk is, er veel bergruimte in zit, er ruimte is voor omkleden en de badkamer ‘en suite’ van een goed formaat is. Nadeel is dat cabines in de boeg meestal meer last hebben van tegen de romp aan klotsend water dan die achterin een boot.

Gaan we naar de achtercabine, die per eigen trap achterin het stuurhuis toegankelijk is, dan treffen we daar als eerste een compacte badkamer aan die qua formaat lijkt op die in de standaard voorcabine van de 46. 

Trap naar achtercabine en badkamer (klik om te vergroten).

Er kan een douchegarnituur met douchegordijn in deze cabine gemonteerd worden. Daarmee wordt het geen luxe douchevoorziening maar het werkt. In deze badkamer zit voldoende bergruimte, gek genoeg is er in deze kleine badkamer  wél een spiegelkast waarin kleine spullen opgeborgen kunnen worden. Staruimte is ongeveer twee meter in deze badkamer.

Onderaan de trap geeft een vouwdeur toegang tot de achtercabine waarin aan de bakboordkant een tweepersoons bed (langslaper) van 140 x 200 cm en aan de stuurboordkant een bed van 90 x 200 te vinden zijn. Dat éénpersoons bed kan met een gordijn afgeschermd worden van de rest van de ruimte. Boven het tweepersoonsbed is voldoende ruimte om overal rechtop te zitten, boven het éénpersoons bed is ongeveer 80 cm ruimte en dat is net niet voldoende om rechtop te zitten. Het voeteneind van het tweepersoonsbed wordt deels geblokkeerd door een kast waardoor het moeilijk is om uit de ‘achterste’ slaapplaats het bed te verlaten zonder de ander wakker te maken.

Achtercabine ingang (klik om te vergroten).


Aan beide zijden zijn lange panoramaramen in de romp geplaatst met daarin een te openen deel voor de ventilatie. Dat is een aanwinst omdat het de ruimte een stuk lichter maakt. Dat effect wordt versterkt door het feit dat het één cabine is over de hele breedte van de boot terwijl het in de 46 twee gescheiden cabines zijn. Er is een 30 cm brede hangkast en behoorlijk wat vakken en laden voor het opbergen van kleding. Ook zit in deze ruimte de kast met zekeringen en een toegang tot een technische ruimte. De ruimte bij het éénpersoons bed kan ook gebruikt worden om een wasmachine/droger in te laten plaatsen (de hoogte van de ruimte is 90 cm) of om wat meer hangkastruimte te realiseren want de hoeveelheid hangruimte is per saldo erg matig. Het effect van de kortere romp ten opzichte van de 46 is goed merkbaar door het beperkte oppervlak van de staruimte aan het voeteneind van de bedden: ongeveer 50 x 75 cm.


Motorruimte en berging
In de motorruimte valt op dat de dieseltanks aan weerszijden van de motoren, zoals bij de 46, ontbreken. Daardoor is er meer ruimte aan weerszijde van de motoren en zijn die ook makkelijker te bereiken aan de zijkant. De dieseltank zit onzichtbaar tussen de motorruimte en de achtercabine. De motorruimte is wel iets korter dan die van de 46 waardoor er geen Volvo Penta D8 motor in past maar dat zou sowieso overkill zijn voor deze boot. Er blijft in deze versie met Z-drives genoeg ruimte over voor zaken als fietsen en een bijboot. Als gekozen wordt voor IPS dan wordt de bergruimte een stuk beperkter. Over de gehele boot bezien is  de hoeveelheid bergruimte op de 41 een stuk kleiner dan die op de 46. Dat wil niet zeggen dat het onvoldoende is voor een reizend stel met af en toe gasten, zeker niet als de ruimte van het éénpersoons bed in de achtercabine slim gebruikt wordt.

Motorruimte details (klik voor vergroting).

Conclusie: evolutie, geen revolutie.
De Targa 41 is zeker geen afgestofte Targa 42, de verre voorganger van de 46. Het is een boot die nieuw ontworpen is, het karakter van Targa heeft behouden maar op onderdelen duidelijke verbeteringen heeft ondergaan. Opvallende vernieuwingen zijn de praktische deuren in de verschansing en de bredere deuren in het stuurhuis. Maar ook het toepassen van de gelijmde ramen en meer dakramen heeft de boot meer licht gegeven en een eigentijdser karakter. Een raam in de romp van de voorcabine blijft voorlopig nog op het verlanglijstje staan. Het vergroten van de voorcabine en de badkamer daarin heeft voor het eerst bij een Targa tot een mooie comfortabele mastercabine geleid.
Voor het gebruik als reisboot door twee personen voor de combinatie van reizen op zee en binnenvaarwegen is deze boot (zonder flybridge) zeer geschikt. Als er slechts incidenteel op zee gevaren wordt zijn er alternatieven voorhanden met meer binnenruimte maar per definitie minder comfort op zee. Voor incidentele gasten is er een fatsoenlijk onderkomen. Voor wat ouder wordende kinderen zou een boot met drie cabines meer geschikt zijn en dat realiseren in de 41 is geen optie. Kijk daarvoor naar de Targa 46 of de Sargo 45.

Hoewel de vaareigenschappen nog in de praktijk getest moeten worden kan veilig aangenomen worden dat deze boot tot de meest comfortabele op zee in zijn lengteklasse behoort. Dat zie je er niet aan af op een bootshow of in promotiefilms op vlak vaarwater maar van een boot met slecht zeecomfort wordt je doodmoe als je daadwerkelijk gaat reizen, juist als het weer iets minder optimaal is. Verwacht mag worden dat het comfort op zee een tandje minder zal zijn dan met een 46. Manoeuvreren met de 41 in krappe havens zal echter naar verwachting gemakkelijker gaan dan met de 46. Er blijven wat wensen over voor kleine verbeteringen die hier en daar in de tekst benoemd zijn. Het zijn echter allemaal punten die op verzoek te realiseren zijn binnen het semi-custom build concept. 
De variant zonder flybridge zal vanaf 2025 besteld kunnen worden, met daarin op verzoek een groot (Webasto) glazen open dak in het stuurhuis met eventueel extra vaste glas panelen, Dit alles in plaats van de drie dakluiken in het stuurhuis.


Targa’s worden semi-custom build gemaakt. Hoewel de keuze bestaat uit teak, teak of teak in het interieur blijft de afwerking van plafonds, wanden, bekleding en aanrechtblad allemaal iets van eigen keuze zoals ook in de foto’s en video zichtbaar is. Dat laat ruimte om naar behoefte bijvoorbeeld meer hangkastruimte te maken, een wasmachine/droger te installeren, de indeling van de keuken aan te passen of de voorbank te vervangen door één of twee geveerde stoelen. Ook zaken als (droog-) toiletten zonder afvoer of een grijs water tank zijn mogelijk. De generator kan vervangen worden door Li-Ion accu’s met grote opslagcapaciteit, geladen door de motoren en/of zonnepanelen. Er is kortom veel mogelijk buiten de standaard optie-lijst waardoor je zelden twee Targa’s aan treft die precies gelijk zijn. 

Houdt rekening met minimaal een jaar tussen moment van bestellen en leveren. De vanaf prijs inclusief BTW bedraagt prijspijl 2025/26 (!) ongeveer 1 miljoen euro inclusief BTW, voor een ton meer kunt je een 46 bestellen die mist vooralsnog de vernieuwingen die nu bij de 41 zijn doorgevoerd maar heeft meer binnenruimte, vaart zeer waarschijnlijk wat comfortabeler op zee en is nu al te bestellen zonder flybridge. In de koopprijs inbegrepen voorzieningen kunnen ingezien worden via de link onderaan de specificaties hiernaast/hieronder.

Er is geen Nederlandse importeur van Targa, wél in Groenland maar dat is wat ver weg. Targa’s zijn echter zonder problemen leverbaar in Nederland. Meer informatie over hoe dat werkt is te verkrijgen via info@reisboot.nl