Gepubliceerd: 2015
De Sealine C330 past qua maat, prijs en ontwerp goed tussen de NC9 en NC11 van Jeanneau. Belangrijk is dat de doorvaarthoogte net onder de 2,80 meter blijft als alle obstakels op het dak weg zijn. De romp is 10 meter lang en 3,50 breed. De boot weegt leeg 7100 kg en heeft een CE-B keur voor 8 personen. Diepgang met één Z-drive van Volvo is 1,10 meter met twee Z-drives maar 0,90 meter.
Het is een planerende boot, met de zwaarste motoren is het mogelijk 30 knopen te halen. 570 liter diesel geeft echter een beperkte actieradius.
Prijs: vanaf € 200.000,- incl. BTW De uitvoering met twee motoren en de 'standaard' extra's zoals de boegschroef, trimvlakken, schuifdeur, een ankerlier en een elektrisch toilet kost in Engeland al bijna € 345.000,- Een erg groot verschil! Misschien dat het in Nederland kleiner is maar de website van de importeur geeft daarover nog geen duidelijkheid.
Sterk aan deze boot:
* De optionele D3 220 PK motoren : die wegen bij elkaar net zoveel als de enkele D6 400 PK motor en levert minder diepgang en afhankelijkheid van de techniek bij grotere zee-oversteken op. Het biedt ook de mogelijkheid de boot uit te rusten met het joystick systeem..
* de zijdeur bij de stuurpositie (zonder cupholders of aflegvlakken)
* de zitbank met cupholders op het voordek
* een glazen open dak in de cabine en een vinyl schuifdak in de kuip om het zonlicht te regelen.
* de keukenoplossing overgaand in een bar bij de kuip.
Kijken we naar de plattegrond:
* goed die twee hangkasten in de hoofdslaapcabine maar het gaat ten koste van de ruimte in de badkamer waardoor je boven de toiletpot moet douchen
* mooie ruime gastenslaapcabine met veel licht van boven maar je moet wél over elkaar heen kruipen om uit bed te komen en dat is in de praktijk vervelend gedoe.
* de eethoek biedt geen zitplaats voor 4 personen. De krukjes die ingetekend staan moet je er zelf bij regelen want die zijn er niet standaard. Het zelfde geldt voor de ingetekende krukjes bij de bar.
* zonde: geen navigatiepositie! Hoewel de zithoek wel verhoogd is en je dus een goed uitzicht hebt is er in de zithoek geen enkele positie die naar voren kijkt. Op je knieën gaan zitten om de stuurman te assisteren dus!
* de deur naar de cockpit klapt naar Bakboord open en verspert dan de opgang naar het gangboord: niet erg praktisch.
* de kuipbank ziet er prima uit maar laat alleen aan stuurboord een opening naar het zwemplateau over. Het praktisch bezwaar daarvan is dat de toegang tot het zwemplateau vanaf de bakboordkant beperkt wordt als je fietsen of een bijboot achter op het zwemplateau hebt staan.
* lekker veel bergruimte voor reisbagage, ook onder het bed in de hoofdslaapcabine
Dirty details:
* er zit geen openend raam in de bakboord zijde van de salon: lastig wanneer je met iemand op het bakboord gangboord moet communiceren en door het slechte weer het dak niet open kan.
* niet alle verlichting lijkt LED te zijn,
* de deur bij de stuurpositie en een verstelbaar stuur zijn een optie (lees: kost extra geld)
* geen 12V aansluiting in de slaapcabines: waar laten we onze smartphone's en tablet's?
* geen spiegelverlichting in de badkamer
Twee filmpjes: een rondleiding door de C330 én een vaartest van de C330.
Sealine C330 eerste indruk samenvattend:
Engelse boot gebouwd door Duitsers (Hanse groep): met een verfrissend uiterlijk.