Nieuw in 2023: Sargo 45
Publicatie: Mei 2021 Leestijd: 3 minuten. Update: januari 2023
De begin 2021 aangekondigde 14,6 meter lange Sargo 45 is er nu daadwerkelijk en er is ook een video gemaakt door een Amerikaanse dealer. Sla de eerste drie en halve minuut ervan rustig over tenzij je geïnteresseerd bent in niet echt ter zake doende verhalen van deze dealer.
Video van de drie cabine variant van de Sargo 45
Bestudering van de video laat zien dat de boot er vertrouwd ‘Sargo’ uit ziet: hoog geplaatste, daardoor wat kleine, zijramen en veel licht door glazen vlakken in het dak. Behoorlijk wat wit kunststof in het interieur. De boot lijkt op het eerste gezicht nogal op zijn concurrenten van Nord-Star en Botnia Targa. De buitenkant is wat opgefrist ten opzichte van de bestaande Sargo modellen en oogt strakker en moderner. Binnen is de toegang tot de achterste slaapplaatsen, zoals gebruikelijk bij Sargo, ‘verstopt’ onder de zitting van een bank. In dit geval de voorbank.
Die ‘verstopte’ ingang heeft de Sargo gemeen met de drie cabine versie van de Botnia Targa 46. De Sargo heeft in de twee cabine uitvoering een ruime master-voorcabine met complete badkamer. Die voorcabine en de badkamer zijn een stuk ruimer dan die van de Targa 44/46, een voordeel dat bij de drie cabine variant weer verloren gaat. Ruimte moet ergens vandaan komen; het blijkt dat het stuurhuis van de Sargo bijna anderhalve meter korter is dan dat van de Targa 46 en die ruimte wordt voornamelijk gevonden door de tweede badkamer in de achter-cabine onder de U- vormige bank van het stuurhuis te plaatsen. Daarmee wordt de ruimte uitgespaard die Targa nodig heeft achterin het stuurhuis gebruikt voor de grote badkamer. De hoofdruimte in de onderdekse badkamer is nog niet helemaal duidelijk maar er kan in gestaan worden om te douchen tussen wasbak en toiletpot. De toiletpot zit onder een verlaagd gedeelte. Het is allemaal krap maar slim gevonden. In ieder geval is de ruimte onder de bank grotendeels niet meer beschikbaar voor berging of apparatuur. Daarom moet er ook met een kritische blik naar de hoeveelheid resterende bergruimte in het stuurhuis worden gekeken; belangrijk in een boot waarmee je wil reizen. Met diezelfde kritische blik moet je ook even kijken naar de bergruimte in de voorcabine want het gangboord op het voordek is niet verhoogd waardoor er geen bergruimte naast het bed is maar wél een zitje bij de boeg. Of dat zitje voor het stoten van je hoofd in het onderliggende bed zorgt is nog even de vraag. In de voorcabine zijn gelukkig twee mooie zijramen met patrijspoorten gemaakt waardoor je uitzicht hebt op het water. In de Targa kunnen door de rompvorm dergelijke zijramen niet worden gemaakt.
De indeling maakt ook wel nieuwsgierig over de hoogte van de boot als geheel want ook de bekende -vaste- Sargo- radarbeugel zit op het dak en dat kan toch bij boten van dit formaat een aardig conflict met doorvaarhoogte in het binnenland gaan opleveren. Bedenk hierbij dat de Targa 44 zonder radarbeugel al een doorvaarhoogte van 305 cm en de 46 een doorvaarhoogte van 320 cm heeft. Dit laatste door het hogere dek van de 46 ten behoeve van meer hoogte onderdeks. Bovendien is de vaste radarbeugel, door de aard ervan, moeilijk wegklapbaar. Doorvaarthoogte gegevens van de Sargo ontbreken op dit moment.
De rest van de indeling van de boot is prima en voorspelbaar: aanrecht langs de zijkant met daar tegenover een vrij hoog geplaatste U-vormige zitgroep. Daar kunnen volgens Sargo acht mensen zitten, nou....? Even naar de afmetingen kijkend wordt duidelijk dat vijf volwassenen normaal gesproken wel ongeveer het maximum is, dus als je veel kinderen hebt zou het kunnen kloppen. Ook claimt Sargo dat er drie mensen op de voorrij kunnen zitten naast de schipper. Als je van innig contact en/of goedkope chartervlucht-stoelen houdt dan klopt dat, maar ongeveer 50 cm voor een zitplaats is best krap. De zitgroep is aan de achterkant direct grenzend aan het achterdek en daardoor is een openklapbare achterruit toegepast, een mogelijkheid die je in een Targa niet hebt omdat de achterste badkamer prominent tussen zitgroep en achterpui staat.
De romp is met 425 cm 30cm breder dan die van de Targa 44/46 en zelfs nog 10 cm breder dan de Nord-Star 49. Dat werkt ook door in de breedte van het stuurhuis. Tegelijkertijd is de Sargo met 14,60 meter LOA, 51 cm korter dan de Targa 46 en 85 cm korter dan de Nord-Star 49. Dat verschil zit met name in de lengte van het achterdek. Daarbij komt dat Sargo altijd een wat bollere boegvorm heeft vergeleken met Targa en Nord-Star. Voordeel hiervan is dat er wat meer binnenruimte voorin is. Nadeel is dat de boot, in vergelijking met de directe concurrentie, een neiging tot hardere demping in golven zal hebben. Super praktisch zijn de schuifdeuren op stahoogte die aan weerszijde toegang geven tot het zijdek. Hoewel ook dit standaard is bij Sargo, Nord Star en Targa valt op dat deze deuren lekker breed zijn. Aan de stuurboordzijde zit ter hoogte van die zijdeur ook een te openen doorgang in het boeisel waardoor je makkelijk van het gangboord op de kant kunt stappen; ook dit is erg praktisch. Jammer dat zo’n doorgang mist aan de bakboordzijde want je wil of kan nu eenmaal niet altijd met de stuurboordzijde tegen de steiger aanliggen.
Het achterdek beschikt over een vaste L-bank met daarin berging voor de stootwillen. Motorisering is van Volvo Penta; Z-drive’s (D6-440) of IPS in verschillende varianten. Relatief zuinige aandrijvingen dus. Ook heeft Sargo door de boegvorm ruimte gevonden om zijramen in de voorcabine te maken die op het water uit kijken. Nord-Star heeft dat ook maar de Targa 44 en 46 niet. De boot is vooralsnog uitsluitend leverbaar zonder flybridge terwijl bij Targa en Nord-Star ook voor een flybridge gekozen kan worden. Maar goed, een flybridge is in onze regio, door het weer en de beperkingen voor het reizen in het binnenland, voor weinigen een aantrekkelijke optie.
Al met al is de Sargo 45 een interessante boot die nieuwsgierig maakt naar de boot in het echt en de verdere details. Na BOOT Dusseldorf 2023 is er wellicht voldoende informatie om een uitgebreid vergelijk met de directe concurrenten te maken. Dat is het alleen nog afwachten hoe de boot vaart want dat is natuurlijk bij een boot in deze categorie erg belangrijk. Kijk intussen ook even op de website van Sargo voor meer foto’s.
Stuurhuis Sargo 45: let ook op de schoenen onder de bestuurdersstoel: praktisch detail.