Reisboot
met eigen boot waterwegen verkennen 

Marex 440 Scandinavia

Publicatie: maart 2022. Update januari 2025. Leestijd: 2 minuten

Grappige naam maar geen grap: in 2023 kwam de Marex 440 in de ‘Gourmet’ uitvoering op de markt. Het, van oorsprong Noorse, Marex is bekend van mooi gebouwde snelvarende boten. De grootste was tot nu toe de 375 maar daar kwam in 2023 een 13,70 lange en 4,27 brede ‘42’ bij die bij de introductie al omgedoopt werd tot ’440'. De ‘Gourmet’ is de uitvoering die een heel gedurfde indeling heeft die alles met reizen in een zonnig klimaat en lekker eten te maken heeft. 

Culi-layout

Wat is er zo culinair aan deze Marex? De indeling van de boot volgt standaard eigenlijk de zelfde die we al kennen van de dit jaar geïntroduceerde 330 Scandinavia. Nieuw voor Marex was daarbij de zijdeur naast de stuurpositie. Dat leidde tot grote vreugde bij Marex-liefhebbers. Maar naast die standaard versie komt er als eerste dus die ‘Gourmet’ versie waarbij de traditionele U-vormige zithoek uit de salon vervangen wordt door een ‘mega'-keuken waarbij de voorbank naast de stuurpositie wel gehandhaafd blijft. De overgang naar het achterdek bestaat uit een bar waarachter twee draaikuipstoelen geplaatst zijn die omhoog kunnen op bar niveau of gedraaid, laag, ‘aanschuiven’ aan de salontafel op het achterdek. Op dat achterdek is dus een fraaie rondzit gemaakt met daarboven een luifel met schuifdak. Het geheel is op standaard Marex-wijze af te sluiten zijn met een tent die aan rails hangt en vanuit opbergvakken heel eenvoudig en snel als een gordijn te sluiten is. Je kunt buiten die tent om van het zwemplateau op de zijdekken komen. Daarmee moet je echter erg voorzichtig zijn want er is maar weinig nodig om daarbij in het water te vallen. De veiligheid bij het bewegen is hier ronduit teleurstellend.


Maar terug naar die ‘Gourmet’ uitvoering: de vraag is natuurlijk: wie wil zo’n indeling hebben? Ten eerste moet je je ergeren aan de beperkte ruimte om te koken in een boot van dit formaat en geen grotere keuken willen maar geen grotere boot omdat je dan moeilijk in de meer bescheiden vaarwegen kunt komen. Ten tweede moet je je afvragen wat je met twee zithoeken met tafels moet doen: één op het achterdek en één in de salon. Dan moet je ook nog afwegen dat je het niet erg vindt om in de wat frissere tijden toch in een ‘tent’ op het achterdek te gaan zitten en daar de zaak warm te stoken, of om gewoon niet te varen als het fris is. 

En daar zit precies het grote vraagstuk als je naar deze uitvoering kijkt: het lijkt een uitvoering die ontwikkeld is om in zonnige gebieden te varen maar niet in ons klimaat. Op BOOT Dusseldorf 2025 is daar dan ook de ‘Scandinavia’ uitvoering met klassieke indeling. Die lijkt meer geschikt voor ons klimaat. Deze uitvoering heeft twee zijdeuren en dat is heel makkelijk bij het afmeren aan een steiger of in een sluis. De navigatiepositie beschikt over een mooie uitklapbare tafel waarop ook kaarten passen. Beide versies zijn met Volvo Penta Z-drive, IPS of V-drive te verkrijgen. (Tip: ga voor de Z-drives). Prijs vanaf € 900.000,- incl. BTW (2025). Dit zijn de belangrijkste kenmerken van de nieuwe Scandinavia uitvoering:  



Belangrijkste kenmerken van de Scandinavia uitvoering van de Marex 440


Kijk hier voor een test van de 440 in ‘gourmet’ uitvoering:


......en hier voor een rondgang in de nieuwe Scandinavia uitvoering (Duitse tekst, ondertitels in Nederlands mogelijk)