Reisboot
met eigen boot waterwegen verkennen 

Nieuw 2021: Haines 36 Offshore

Publicatie: april 2021, Leestijd: 6 minuten

Haines is een kleinschalige werf in Norfolk, Engeland; bij IJmuiden recht oversteken, een tijdje door de Broads varen en dan ben je er. Die reis kun je met deze boot maken maar je gaat er waarschijnlijk niet vrolijk van worden want voor een Noordzee oversteek is ie niet echt geschikt ondanks de aanduiding ‘Offshore’. De familie Haines runt hun werf sinds 1980. Door kleinschaligheid kunnen ze heel makkelijk de boten aanpassen aan de wensen van de klanten: semi-custom build dus. 


De meeste Haines boten zijn half-glijders en daarmee geschikt voor de groep reizigers die in de regel op waterverplaatsingssnelheid varen maar af en toe eens sneller ergens willen zijn. Denk aan een korte zeepassage, tegen de stroom een rivier opvaren of slecht weer ontlopen. Als je het dus meestal rustig aan wil doen maar af en toe gas wil kunnen geven, is dit een boot om beter naar te kijken. 


De 36 Offshore is net geen 11 meter lang (LOA), 376 cm breed, diepgang is 94 cm en de doorvaarhoogte 259 cm. Maten waar je ook prima mee uit de voeten kunt op binnenlandse vaarwegen. De boot heeft symmetrische zijdekken en een doorgang in de reling op de boeg zodat je de boot ook aan de voorkant af kunt (wel zelf een trapje regelen). Er is een brede bank op het achterdek met een doorgang naar het zwemplatform. De luifel boven het achterdek heeft transparante panelen waarvan er één geopend kan worden. Het achterdek is standaard uitgerust met kunststof hardhout-imitatie. Schoenen aanhouden dus als de zon schijnt want imitatie-hout wordt sneller (te) heet dan echt hout. 

 Slimme achterpui

Haines bouwt een erg slimme achterpui in, die helemaal open te klappen is. De leuning van de achterbank in de salon kan dan omgeklapt worden zodat je uitkijkt over het water, beschut zit en deel uitmaakt van de zitgroep op het achterdek. Optioneel is een zijdeur te bestellen die vanaf de stuurpositie toegang geeft tot het, hoog gelegen, zijdek. Hoewel er geen actuele foto van beschikbaar is werd dit hoogteverschil bij oudere modellen opgelost door de deur door te laten lopen in het dak zodat je makkelijk kunt op staan en een stap omhoog kunt doen zonder al te veel gymnastiek (zie foto). 

Een dergelijke oplossing zit dan wel in de weg van het open dak aan die zijde.  De luchtinlaat voor de motor(-en) zit aan de buitenzijde van de romp en is dus direct aan golven en spray blootgesteld. 

 




Opties indeling

De boot kent twee verschillende indeling varianten: de één cabine en de twee cabine uitvoering. Bij de één cabine uitvoering is de keuken benedendeks, met een open verbinding naar de salon. Dat geeft een ruimtelijk gevoel maar je moet wel steeds het trapje op en af met alle spullen in je handen. Prima zolang je nog goed uit de voeten kunt maar ‘levensloopbestendig’ is het niet echt. Voordeel is wél dat er in deze variant een aparte meevaarbank in de salon is die, omgeklapt, deel uit maakt van de zitgroep. Die zitgroep is ook om te bouwen tot twee extra slaapplaatsen voor de incidentele logee. Bij de twee cabine uitvoering wordt de keuken naar de salon verplaatst maar daarvoor wordt de meevaarbank opgeofferd. De vraag is of je veel aan een tweede cabine hebt want de doorvaarhoogte doet vermoeden dat er boven het deel van de matrassen onder de salonvloer heel weinig ruimte over blijft en het is een dwarsslaper en dat betekent dat je over elkaar heen moet kruipen om op de achterste slaapplaats te komen. Omdat ook in deze variant de extra slaapplaatsen in de salon beschikbaar blijven is het een afweging of je deze cabine wel moet willen om in te slapen.

 

De salon beschikt standaard over twee elektrisch openende transparante dakramen en twee handmatig te bedienen zijramen en de, eerder genoemde, helemaal te openen achterpui. Er staan losse krukken in de salon die bij de zitgroep binnen of buiten gebruikt kunnen worden, of als voetenbankje. De stuurpositie beschikt over een in de lengterichting verstelbare zitbank die te smal is om comfortabel met twee op kunnen zitten. Je kunt niet achter het stuur staan zonder het dak te openen. In de variant met één cabine heb je in de salon zitruimte voor zeven personen en een paar lage kasten.


De keukenhoek beneden heeft een werkvlak van iets meer dan twee meter, ingebouwde koelkast (130 liter) en (gas)oven en wat bovenkastjes. 


De badkamer beschikt over een aparte douche en toilet: prima dus. Met de ruimte in de voorcabine is een beetje gemokkeld want het bed is dan wel ongeveer twee meter lang maar het hoofdeneind is maar ongeveer 75 cm breed en dat is (te) smal voor twee personen. Door naar beneden te ‘zakken’ wordt het wat breder maar dat werkt natuurlijk alleen als je aan de korte kant bent. Er is wel genoeg oppervlakte aan het voeteneind om je om te kleden: de (sta-) hoogte van de cabine is niet bekend. 


Er is een aparte deur vanuit de cabine naar de badkamer dus als je gasten hebt kun je direct vanuit de slaapcabine de badkamer in. Het toilet moet je standaard met de hand bedienen. 

CE-B en Volvo Penta

De boot wordt als ‘Offshore’ (CE-B) standaard met een enkele Volvo Penta D3-220 vijfcilinder uitgerust waarmee de boot maximaal 14 knopen/ 26 km/h vooruit komt. Als je kiest voor de zwaarste motorisering, twee van deze motoren, dan wordt de snelheid niet heel veel hoger: 20 knopen/ 37 km/h. Daaruit blijkt het rompontwerp van deze boot als half-glijder want een planerende romp van deze afmetingen zou met deze motorisering zeker 50% sneller varen en 30 knopen halen. Die topsnelheid is niet zo interessant maar het zegt wél iets over het verschil in diesel verbruik per afgelegde kilometer. Op waterverplaatsingssnelheid varend zal de boot ongetwijfeld een normaal verbruik hebben. Er zijn motorvarianten die die tussen deze twee in liggen: enkele motoren: een Volvo Penta D4-270 of 320 of een Nanni T8 370 of Yanmar 8 LV 370. De Volvo D3 is ook in een dubbele variant met 200 pk te krijgen. Al deze varianten worden, voor zover bekend, met een rechte schroefas geleverd. Dat betekent dat de motor onder de vloer van de salon ligt en dat heeft gevolgen voor het geluid. 

Inland variant (CE-C)

Er komt ook deze maand een ‘inland’ (CE-C) variant van deze boot op de markt met standaard een 59 Pk Nanni motor, optioneel 115 Pk of de Volvo D3 in een 150 Pk versie. Met de standaard motor is deze boot niet geschikt voor stromingsrivieren of getijdenwater. De D3 150 Pk variant zal niet veel goedkoper zijn dan de D3 220 in de ‘Offshore’ versie en dan heb je wel een CE-B gecertificeerde boot: wel zo fijn. De enkele motorvariant laat ruimte voor een 534 liter dieseltank, de twee motoren variant voor 410 liter. De hoeveelheid diesel enerzijds en het hoge diesel verbruik anderzijds maakt dat je actieradius half-planerend klein is. Verder is er plaats voor 330 liter water, een boiler van 50 liter en een zwart water tank van 200 liter.  

 De boot wordt standaard met een handmatig te bedienen ankerlier uitgerust. De vanaf prijs is ongeveer € 350.000,- (incl. BTW) af werf. De boot is gebouwd volgens CE-B specificaties. Wel opletten want na 1-1-2021 gelden die certificaten alleen maar als ze door een in de EU erkende instantie zijn afgegeven en dat zijn Engelse werven door het uittreden uit de EU niet automatisch meer. 

Conclusie

Het wordt een voorlopige conclusie want een vaartest bestaat nog niet en de boot van dichtbij bekijken lukt op dit moment ook niet. De 36 Offshore lijkt een interessante boot voor wie voornamelijk langzaam vaart in het binnenland. De boot kan op grote rivieren tegen de stroom in en je kan wat gas geven bij het oversteken van de Westerschelde of buitenom bij de Wadden. De aanduiding ‘Offshore’ voor deze boot moet je vooral in die beperkte zin opvatten. Als je regelmatig grotere afstanden met een hogere kruissnelheid onderweg wil zijn zoek dan naar een andere boot want deze gaat je half-glijdend arm maken door het relatief hoge dieselverbruik bij die snelheden. De standaard Volvo D3-220 Pk vijfcilinder is voor deze boot en het gebruiksdoel prima toereikend: beter dan de zwakkere motorisering van de deze maand te introduceren ‘inland’ versie van deze boot.  

De doorvaarhoogte van deze boot is erg prettig voor binnenlands gebruik. De mogelijkheid om de boot aan te passen naar je eigen wensen is ook fijn zeker als je een oplossing zoekt voor het dilemma “meevaarbank of keuken benedendeks”: met een beetje creativiteit zou het mogelijk moeten zijn om meevaarbank en keuken in de salon te combineren.  

Reken op een prijs rond de € 400.000,- voordat de boot met de standaard motor, een elektrisch toilet, een boeg en hekschroef een elektrische ankerlier, een boegtrapje, zijdeur, antifouling en nog wat aanpassingen voor de deur ligt. En dat wordt dan niet eerder dan 2022 want er zijn maar weinig botenbouwers die nog dit jaar iets kunnen leveren. Zelfs 2022 wordt al krap want tijdelijk is de werf dicht vanwege Corona. Als deze boot op jouw vaarwensen past kijk dan ook eens naar de Saga 385, een serieuze concurrent waarover binnenkort ook een bericht op deze site.