Gepubliceerd: oktober 2024. Leestijd: 8 minuten.
Ook als je niet van een trawler-achtige boot houdt, of ruim anderhalf miljoen op de bank hebt, is dit een boot die het bekijken waard is. Deze zit namelijk vol met heel praktische oplossingen voor mensen die met een boot reizen. Misschien zitten er ideeën bij die op de eigen boot ook toepasbaar zijn.
Off grid.
Om groot te beginnen: het optionele ‘silent’ pakket. Dat bestaat uit een hardtop op de flybridge bedekt met zonnepanelen maar ook op het zijdak en voordak van de salon liggen panelen. Bij elkaar zijn die ruim voldoende (voor de kenner: meer dan 2500 Wp) om in het seizoen zonder gas en walstroom te kunnen, ‘off grid’ zoals dat in goed Nederlands heet. Weg dus met de gasinstallatie waarvan je in het buitenland toch al niet dat model fles kunt krijgen dat op jouw boot past.
Maar het wordt nog interessanter: de huisaccu bestaat in deze silent-versie uit tien (!) Li-Ion accu’s (Victron) die samen goed zijn voor een bruikbare stroomvoorraad van rond de 45 kilowatt uur. Daar kunnen zelfs de airco en het stabilisatiesysteem samen makkelijk een nachtje op draaien, zonder gesnor van een aggregaat: vandaar de pakketnaam; ‘Silent’. Ook kun je er een hoop regenachtige dagen zonder zonnestroom of walstroom mee opvangen als je de airco en stabilisatie niet aan hebt staan.
Op onze vaarwegen is een hardtop niet echt handig omdat het de doorvaarhoogte erg beperkt. De boot is gelukkig ook zonder hardtop te bestellen. Je krijgt dan een radarmast en je kunt er een opvouwbare bimini bij laten maken. Die radarmast is niet neerklapbaar maar een creatieve vakman kan wonderen doen met een zaag en een scharnier. Je mist dan natuurlijk wel een deel van de zonnepanelen capaciteit. Maar als je na een paar dagen weer vaart zijn de accu’s snel weer vol. In de boot kan ook nog een aggregaat gemonteerd worden als back-up.
Takel de loodzware elektrische fietsen.
Een andere slimmigheid is het enorme luik in het achterdek, elektrisch te openen, met daarin een handtakel die b.v. die loodzware elektrische fietsen in de berging kan hijsen. Je kunt de takel ook op de flybridge plaatsen om b.v. sup-boards omhoog te hijsen. Het is een voorziening die je zelf ook op je boot kunt maken als je even ‘shopt’ kom je dit soort handtakels wel tegen.
Afval opslaan.
De keuken is in het midden van de salon geplaatst en heeft een eigen deur naar het zijdek. In het aanrecht zit een ronde deksel waaronder een afvalbak. Als de zak vol is knoop je hem dicht en doe je op het zijdek een deurtje open waarna je een schuif weg trekt. Hierdoor valt de volle zak naar beneden in de berging en de schuif sluit die weer af om geurtjes tegen te gaan. Zo kun je de volle zakken opgeslagen laten tot je weer ergens in de buurt van een vuilniscontainer bent.
Slimme indeling met wijnkastje.
De indeling van de salon is erg praktisch: achterin een ‘lounge’ gedeelte met een simpele wijnkast met glazen deurtje en LED verlichting voor de rode wijnen en een wijnkoeler voor wit, rosé of bubbels. De open keuken zit tussen de salon en de stuurpositie in. Naast de stuurpositie is een zithoek die ook als eethoek gebruikt kan worden. De stuurstoel kan gedraaid worden om ‘aan te schuiven’ aan de eettafel. Vanuit de stuurpositie ben je snel in de keuken om een kop koffie te maken maar door de open zichtlijn kun je gelijk de vaarweg in de gaten houden. Heel praktisch. Een tweede zijdeur zit aan de stuurboordzijde naast de stuurpositie. Achter de stuurpositie is een heel comfortabele (enige) trap naar de flybridge: je kunt dus heel snel wisselen van stuurpositie.
Jassen en schoenen onder handbereik.
In huis staat de kapstok met daaronder de schoenen meestal in de buurt van de buitendeur, zelden in de slaapkamer. Op veel boten is dit anders: geen kapstok te bekennen. Je kunt merken dat Beneteau voor het ontwerpen van deze boot goed geluisterd heeft naar gebruikers. Daardoor is een ruime kast gemaakt, vlak bij de stuurpositie en zijdeur naar buiten. Daarin zit ruimte voor het ophangen van jassen en het neerzetten van schoenen. Dan is er nog ruimte over voor klapstoelen en een steelstofzuiger: het stopcontact voor het opladen ervan zit al in de kast. Even een jas pakken als je de sluis in vaart en het begint te regenen is op deze manier erg makkelijk.
Badkamers vanuit alle cabines direct toegankelijk.
De hoofdslaapcabine zit in het midden van de boot over de hele breedte. Prima plek als je geen geklots wil horen ’s nachts en minimaal wil bewegen als je voor anker ligt. Om het bed is sta-hoogte dus geen gebuk of gekruip om in bed te komen. Er zit veel kastruimte en een bureau annex kaptafel in deze cabine die een ruime eigen badkamer heeft.
De tweede cabine zit in de boeg en heeft een eilandbed dat ook zonder bukken of kruipen te bereiken is. De derde cabine is voorzien van twee kruislings geplaatste bedden. De ervaring is dat voor de persoon op het onderste bed deze opstelling minder ‘opgesloten’ voelt vergeleken met twee boven elkaar geplaatste bedden.
De slimmigheid bij deze tweede en derde cabine is dat beide direct vanuit de cabine een toegang hebben tot de badkamer. Dus je kunt discreet naar de badkamer zonder over de gang te hoeven. Niet vergeten de andere deuren even op slot te draaien en dat er weer af te halen als je klaar bent. Er is nog een derde deur naar deze badkamer vanaf de gang die het mogelijk maakt deze badkamer als dagtoilet te gebruiken. Op de gang zit, onder de trap, een was-droog combinatie. Jammer dat er geen ruimte is voor een aparte wasmachine en droger want die combi’s zijn niet echt praktisch.
Wat niet op valt maar op deze boot wél aanwezig is zijn ontsnappingsluiken in de middencabine en de derde slaapcabine. Een kleine sticker en een naadje in het plafond verraden de aanwezigheid. Ook niet direct zichtbaar is de verbinding via een app met de boot zodat je systemen op afstand in de gaten kunt houden.
Stabiel voor anker.
Op reis voor anker liggen of aan een boei is leuk maar de boot moet wel een beetje stabiel liggen anders word het gauw oncomfortabel. De boot beschikt over een elektrisch stabilisatievinnensysteem (Sleipner Vector 3) dat zowel bij lage snelheden als bij stil liggen de boot stabiel houdt. Het voordeel van dit systeem is dat het relatief stil is en op een accu kan functioneren: geen snorrende aggregaten dus in de nacht. De aandrijvingen van de vinnen zitten onder de bedkastjes van de hoofdcabine gemonteerd: laden uit de kastjes en de monteur kan aan het werk; hoewel dat niet vaak nodig zal zijn. De vraag is wel hoeveel geluid van de vinnen ’s nachts door dringt in de slaapcabine. Op andere boten hebben we de aandrijving vaak in het motorruim gezien.
De zijdekken zijn breed met een behoorlijk hoge verschansing en reling met daarin aan beide zijden een zijdeur voor een makkelijker afstap naar een vingersteiger. Aan het eind van de zijdekken zijn deuren geplaatst die de wind naar het achterdek tegen houden; handig als je voor anker of aan een boei ligt met de kop in de wind. In deze versie is het achterdek open, met een doorzichtige achterzijde zodat je over het water kunt kijken, als je tenminste niet met de achterzijde tegen de steiger gaat liggen. Het zwemplateau heeft ingebouwde steunen voor de tender. Het plateau kan in het water zakken en heeft een trap die dan uitklapt. Maar die oplossing is redelijk standaard. De bij het zwemplateau ingebouwde luchtpomp voor de tender of andere opblaasbare zaken is dat niet. Het is niet revolutionair maar wel erg handig om gedoe met losse pompjes en aansluitingen te vermijden.
Specificaties.
Je zou bijna vergeten dat de boot een keurig ruim motorruim heeft met twee 550 PK Cummins motoren met vaste as-aandrijving, een aggregaat en een airco, voor koeling én verwarming. Je moet wel door de knieën om in dit motorruim te bewegen maar er is genoeg ruimte voor onderhoud rondom de motoren en apparatuur. Het voordeel van een laag dek is dat het zwaartepunt van de boot ook laag blijft. De diesel tanks (2 x 1750 liter) zijn voor de motoren geplaatst dus vrijwel in het midden van de boot. Ook dat draagt bij aan de stabiliteit van de boot. De boot is ruim 17 meter lang en bijna 5 meter breed met een diepgang van 1.14. De hoogte is afhankelijk van de optie waar je voor kiest maar vergeet varen door Frankrijk met deze boot: daar is ie echt te hoog voor. De boot weegt vol ongeveer 25 ton. De boot zal een topsnelheid kunnen bereiken van bijna 20 knopen. Maar daar is de boot niet voor bedoeld: vaar er rustig tussen de 6 en 9 knopen mee dan is deze boot op zijn best en blijft het diesel verbruik binnen redelijke grenzen. De hoge kruissnelheid van rond de 16 knopen is alleen bedoeld om snel op een bestemming te kunnen zijn als dat nodig is. Houdt er dan wel rekening mee dat de boot bij die snelheid ‘zuipt’. In de USA vaart men met dit soort boten altijd op die hoge kruissnelheid maar daar kost diesel ongeveer net zoveel als kraanwater.
Allemaal goed en wel maar waarom blijft dit toch een ‘life-style’ trawler? Ten eerste is het een CE-B boot dus niet gecertificeerd voor stormachtig weer en meerdaagse oversteken. Ten tweede is de boegvorm zichtbaar gemaakt op binnenruimte, niet op comfortabel varen bij flinke zeegang: te bol en te veel vlakke delen. Zaken als brandstof ‘polishing’, watermaker en wellicht een olieverversingsinstallatie zitten niet standaard op de boot, zaken die op ‘echte’ ‘oceaanstomers' wél zitten. Kan achteraf allemaal gemonteerd worden natuurlijk.
Samenvattend.
Een prima boot voor liefhebbers van de ‘look en feel’ van een trawler en prima geschikt voor kustreizen in de bewoonde wereld, zolang de zeegang beperkt is, en voor binnenlandse hoofdvaarwegen. En eerlijk is eerlijk: dat is voor de meeste mensen meer dan voldoende want als het weer om slaat dan kun je ‘Swift’ naar een haven gaan en wachten op beter vaarweer. Waarom zou je bij dat gebruik voor ‘oceaanstomer’-voorzieningen betalen die je niet gebruikt?
Daarmee zijn we bij de prijs aangekomen: vanaf prijs is iets onder de anderhalf miljoen incl. BTW. Dat is een hoop geld en daar komt ook nog wel een paar ton bij voordat je de boot ‘aangekleed’ hebt. Maar dan heb je ook wel waar voor je geld. De wat Ikea-achtige materialen moet je dan op de koop toe nemen maar met de ‘looks’ en het doordachte ontwerp is niks mis, sterker: het is gewoon erg doordacht en het ziet er prima uit..
Zeuren
Is er dan niks te zeuren? Jawel, de ‘dumb waiter’ ontbreekt. Dat is een plateau in een bovenkast van de keuken waarop je eten en drinken kunt zetten en dat plateau kun je er op de flybridge uit tillen. Dat zat op sommige oudere Swift Trawlers wél en kan erg handig zijn om zonder balanceren op de trap toch de etenswaar uit de keuken een verdieping hoger te krijgen.
Er zijn al verschillende video’s gemaakt over de boot maar die van Motorboat and Yachting bevat ook een proefvaart; beide onderstaande zijn het bekijken waard. Geen van deze ‘testers’ heeft ontdekt dat er een stabilisatiesysteem op de boot zit (naast het Zipwake systeem voor hogere snelheden). Beetje jammer. In dit geval gaat het om iets belangrijks op reis: het niet hinderlijk rollen van de boot bij varen en voor anker liggen. Wat de verschillen tussen het Sleipner (=Sidepower) en Humphree systeem zijn in prestaties is helaas niet bekend maar Beneteau zegt het getest te hebben en daarna voor de Sleipner gekozen te hebben. Onbekend is of zakelijke afwegingen daarbij ook een rol hebben gespeeld.
De boot is ongetwijfeld ook op BOOT Düsseldorf 2025 te zien en veel, meer algemene, details en beeldmateriaal kun je op de twee onderstaande video’s zien.