Gepubliceerd: februari 2025.
Bij een goede voorbereiding van een reis wil je ook de gegevens van de kustwachtstations op jouw vaarroute beschikbaar hebben. Soms zijn die makkelijk te vinden, soms moeilijk of zijn de gegevens die je vindt verouderd. Onze Nederlandse kustwacht heeft bijvoorbeeld een paar jaar geleden een nieuw alarmnummer gekregen. Gebruik je een jaarboek voor de regio zoals Reeds, Bloc Marine of the Cruising Almanac dan kun je er bijna zeker van zijn dat de info actueel is en klopt. Mocht je twijfelen of ver weg gaan, buiten het bereik van deze gidsen dan is deze site van de Canadese overheid een betrouwbare bron van actuele informatie over de gehele wereld. Je kunt in geval van twijfel de coordinaten invoeren waarna je de verantwoordelijke kustwacht te zien krijgt.
In een noodgeval kun je het beste via een GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) compatible apparaat een oproep doen. Dat zal meestal VHF 16 of een EPIRB zijn maar het kan ook zijn dat je buiten het VHF gebied zit dan is een satellietzender de beste manier om contact te maken. Er is in ieder geval één SOLAS-GMDSS goedgekeurde satelliet telefoon op de markt die in vaargebieden A1, A2 en A3 werkt en over de hele wereld GMDSS alarmering kan verzorgen. Maar je kan natuurlijk met een satelliet-telefoonverbinding ook direct het betreffende kustwachtstation bereiken. Ook via messengers als de Garmin in Reach kun je via een particuliere alarmcentrale in contact komen met de betreffende kustwacht.
Er kunnen ook gevallen zijn waarin je niet direct in nood verkeerd maar je toch contact wil met de kustwacht: ook dan kan een telefoontje of een mailbericht aan het juiste adres handig zijn.