Reisboot
met eigen boot waterwegen verkennen 

De papieren: wat moet....

Je kunt met een zeilboot van 12 meter naar New York varen zonder ooit één papiertje te halen maar.....

Als je boot langer is dan 15 meter of sneller kán dan 20 km/h dan is een Klein vaarbewijs 1 ('International Certificate of Competente -ICC- Inland Waters') in Nederland en België verplicht. Maar zodra je naar Duitsland of Frankrijk gaat kun je niet zonder vaarbewijs. Als je wil gaan reizen met je boot dan leg je jezelf dus veel beperkingen op als je geen vaarbewijzen hebt. Klik maar eens op de landen op de ANWB site.

Nu woon je toevallig in de buurt van het Markermeer en wil je de Vecht eens af varen met die boot die langer dan 15 meter of sneller kan dan 20 km/h: dan moet je over het Markermeer naar Muiden varen en dan heb je ook nog een Klein vaarbewijs 2 (ICC Coastal Waters) nodig. Nou is het Markermeer de Zuiderzee met een dijk er voor dus daar is nog iets voor te zeggen maar deze regel geldt ook voor de Westerschelde en een aantal andere 'ruime binnenwateren'.   Op open zee geldt die vaarbewijs verplichting niet (wél op de Waddenzee), maar zodra je een haven wil binnen varen moet je een vaarbewijs hebben dus dat wordt moeilijk.

Als je een marifoon aan boord wil hebben (in België is het zelfs verplicht) moet je minimaal het basiscertificaat Marifonie halen: anders mag je hem niet aan boord hebben laat staan gebruiken. Als je een radar of en AIS transceiver hebt ben je verplicht een marifoon te hebben en dus ook minimaal het basiscertificaat Marifonie. Verder..... 

Dat geldt dan voor een binnenvaart marifoon maar zodra je de zee of ruim water op gaat wil je een zeemarifoon met hoog vermogen hebben en noodzenders. Om dergelijke apparatuur te mogen hebben en gebruiken moet je in het bezit zijn van het diploma Marifonie B. En wonder boven wonder: dit is de eerste cursus waarbij je naast een theorie examen ook een praktijkexamen moet doen. 

Ok de stand is nu: 5 examens, vier papiertjes. Maar voor de marifonie is er een simpele oplossing: 3 in 1: door een Engelse (RYA) cursus te doen: moet je Engels niet al te roestig zijn.. 

Mocht je nu denken in een doolhof van 'gedoe' terecht te zijn gekomen: al met al ben je- naast een behoorlijke portie huiswerk- voor het behalen van deze papiertjes bij elkaar niet meer dan twee dagen kwijt. Je hoeft dus niet week na week in je vrije tijd naar zompige cursuslokalen, nou ja met uitzondering van die ene dag Marifonie praktijk dan: maar dat is best leuk. 

Er zijn meer vaarbewijzen voor schepen die groter zijn dan 20 meter en voor radioinstallaties die bij oceaan overtochten gebruikt worden: Marcom A. Dat komt echter zo weinig voor dat dat hier nu niet verder uitgewerkt wordt. Wat wél belangrijk is is dat je je realiseert dat je met een boot langer dan 15 meter de Rijn in Duitsland niet op mag zonder Rijnpatent: het behalen daarvan kost best moeite en tijd: kun je beter vermijden als je nog een boot moet uitzoeken. Mocht je vragen hebben over dat Rijnpatent of andere vaarbewijzen reageer dan even hier.  

Moet een Radardiploma?

Welkom in de wereld van het varen: om het gedoe met regelgeving ten aanzien van de radar kun je maar het beste even goed lachen: dat lucht op. Dit is de korte versie: even 'bij de les blijven'!

De ANWB stelt in het opleidingsboek voor Vaarbewijs 1 en 2: "Een jachtenradar mag je op de binnenwateren niet gebruiken. Behalve op de ruime wateren (IJssel- en Markermeer, de Delta en de Wadden). Voor die ruime wateren heb je een radardiploma nodig. Dat geldt niet voor het gebruik op zee." Als je de regelgeving bestudeerd (lezen is te eenvoudig uitgedrukt) kom je er achter dat de ANWB in grote lijnen gelijk heeft. Maar we moeten toch even inzoomen op dat begrip 'radardiploma'. Er zijn veel aanbieders van prettige cursussen op dat gebied maar de regelgeving vereist een "radarpatent voor de binnenvaart" of een daarmee gelijk gesteld diploma. De regelgeving stelt daarmee in bepaalde omstandigheden gelijk de zeevaartradaropleiding "STCW Radarnavigation Operational Level". Even een stapje verder:   

Die zelfde jachtenradar mag, nee moét, je echter gebruiken op zee. Op zee heb je daarvoor, zoals de ANWB al zegt, geen diploma nodig. Maar als je schade veroorzaakt doordat je niet weet wat je met zo'n ding -moét- doen dan hang je. Welkom in de wondere wereld van de scheepvaart. Het lange verhaal met alle juridische bronnen lees je hier.

Conclusie: Als je op radar wil kunnen varen op 'ruime binnenwateren' en in zeehavens dan moet je een erkend radardiploma hebben. Door de -erg praktische maar zware- officiële zee-radaropleiding te volgen leer je ook hoe je op zee kunt voorkomen dat je fouten maakt waardoor je juridisch 'opgehangen' zou kunnen: prettige bijkomstigheid. Kortom; radar hebben en gebruiken = erkend radardiploma halen. 

Leren varen: Praktisch leren varen is in Nederland niet verplicht. 


   

·      Radaroperatordiploma verplicht (?) voor gebruik radar op ruime wateren en zeevaart, jachtenradar verboden als navigatie op binnenwateren. Bij gebruik van een radar op binnenwateren is een goedgekeurde binnenvaartradar (niks voor pleziervaart) en een radarpatent nodig (zwaardere opleiding).

·      CWO (Commissie Watersport Opleidingen, samenwerkingsverband tussen Hiswa, ANWB en Watersportverbond) verzorgd niv. 1 t/m 3 motorbootopleidingen die voornamelijk gericht zijn op praktische vaardigheden. De opleidingen zijn niet verplicht maar wél de enige vorm van gecertificeerd praktijkopleiden.

·      Update van Medic First Aid is meer dan ‘nice to have’ in verband met de afstand tot professionele hulpverlening. De cursus heet tegenwoordig Emergency First Response (EFR).

 

Opleidingen;

www.vaarschoolalbatros.nl

Hebben simpele op het halen van het examen gerichte on-line cursussen voor Vb 1 en 2. Hun Marcom opleiding sluit aan op die van ROC Nova. Met het ANWB boek marifonie en de Sim kan de cursus van Albatros over geslagen worden. Er is voor Marifonie ook nog een nuttige gratis on-line cursus.

Link opnemen

 

www.watersportcursussen.nl

hebben een aparte cursus kustnavigatie (=VB2+)

Cursusboek kustnavigatie voor VB2 duidelijk beter dan ANWB boekje.

 

www.stc-bv.nl

hebben marcom B alleen als full time crs en geen ECDIS

 

 

Nova college

http://www.novacontract.nl/maritiem

·      Combi Marcom B en praktijk: € 405,- 2 dagen (wordt niet gegeven)

Alleen praktijk: 1 dag € 360,- , locatie: ijmuiden

€ 81,- examengeld, € 39,- certificaat kosten.

·      Radar Operator operational level STWC, 5 dagen IJmuiden, € 949,- : let op er is een speciale versie voor ‘wiebelbootjes’ van de KNRM: meer van toepassing op kleine motorboten.

·      ECDIS cursus 3dagen € 1021,- IJmuiden: dit kan wellicht vervangen worden door een cursus van Simrad over de apparatuur

 

De Ruyter training consultancy

Heeft veel professionele opleidingen vergelijkbaar met Nova college

 

www.vaarbewijs.nl

CWO motorboot 1 en 2.

 

www.mobydick.nl

EFR

 


 

We zijn momenteel het creëren van content voor deze rubriek. Om te kunnen blijven met onze hoge normen van de dienst, moeten we een beetje meer tijd.

Gelieve te stoppen door opnieuw. Dank u voor uw belangstelling!