Reisboot
met eigen boot waterwegen verkennen 

Naar de Kanaaleilanden: anders na de Brexit?

Publicatie: februari 2022. Update: juni 2024. Leestijd: 5 minuten

De eilanden vlak voor de Franse kust zijn officieel geen onderdeel van het Verenigd Koninkrijk maar vallen onder direct bestuur van de Engelse koning. Ze zijn nooit deel van de EU of Schengen geweest. Maar er zijn door de Brexit toch wel een paar aanpassingen in de procedures die wat extra gedoe opleveren.

 

Foto: Douane van Guernsey

Douane en immigratie: grenspassage EU/Schengen

Je verlaat het Schengen gebied als je naar de kanaaleilanden gaat. Dat betekent dus dat je dat moet melden en er een paspoortcontrole kan plaats vinden. Mocht je visumhouders aan boord hebben laat dan het uitreizen afstempelen dat is belangrijk voor hen bij het weer inreizen. Maar het verlaten en weer inreizen in de EU betekent ook dat je met Douane controle te maken krijgt. Als je vanuit Nederland, België of Frankrijk, via Groot Brittanie naar de Kanaaleilanden vaart, lees dan eerst de aanwijzingen over varen naar GB.

Voorbereiding: 

  • De EHIC kaart (ziektekostenverzekering) is niet geldig op de kanaaleilanden.
  • Een identiteitskaart is niet geldig als inreisdocument: het moet een (voor de duur van het verblijf) geldig paspoort zijn.
  • Honden en katten mogen niet aan land vanaf een eigen boot. Dit wordt gehandhaafd: in het gunstigste geval word je weggestuurd uit de haven. En inderdaad, het doet er niet toe of het huisdier voorzien is van allerlei vaccinaties en de bewijzen daarvan aanwezig zijn. 
  • Je moet een door de haven verplichte Wettelijke Aansprakelijkheid verzekering hebben voor de boot van minimaal 2 miljoen pond (GBP).
  • Je hebt waarschijnlijk een gele Q-vlag nodig dus zorg dat je die aan boord hebt. 
  • Een ICP is niet geldig voor de Kanaaleilanden maar ook niet voor de Franse zee (wél binnenland Frankrijk). 
  • Je moet, zoals overal op zee, voldoen aan de SOLAS V uitrustingseisen. Klik hier. 

De procedure in vier stappen; 

Stap 1; het verlaten van Frankrijk.

Reizen uit of naar Schengen vanuit Frankrijk mag regulier alleen via een beperkt aantal havens. De lijst van die havens (z.g.n. ‘PPF’-havens, Preavis Police aux Frontieres) kun je vinden in dit kaartje: 

Op de website van de jachthaven van waaruit je vertrekt uit de EU staat waarschijnlijk een formulier voor melding daarvan. Als dat niet zo is gebruik dan onderstaand formulier en mail dit dan direct voorafgaand aan je vertrek naar de havenmeester. In de praktijk kun je als EU- burger ook uit andere havenplaatsen vertrekken als je het maar meldt door het formulier op te sturen. 

Bewaar een kopie van het verzonden formulier en de mail waarmee je die verzonden hebt als bewijs.

Als je alleen EU-inwoners aan boord hebt volstaat een dergelijke melding. Doe dat uiterlijk bij vertrek uit de haven. Als paspoorten/visa van niet-EU burgers afgestempeld moeten worden dan moet je naar het kantoor (let op openingstijden) van de grenspolitie (Police aux Frontieres -PAF) in sommige havens komt de PAF langs om af te stempelen: de havenmeester weet hier meer over. In andere havens kan het zijn dat je een enorm eind moet reizen om bij een PAF kantoor te komen: kies je haven van vertrek dus slim uit als je ‘stempel’-mensen aan boord hebt.

Zorg dat alles van boord is dat niet door de Douane van de Kanaaleilanden mag. Een link naar de lijst van die goederen kun je verderop vinden.

Stap 2: inreizen in Guernsey en Alderney

De Bailiwick of Guernsey beslaat het gebied waarin ook de eilanden Alderney, Herm, Jethou en Sark liggen. Inreizen in dit gebied mag alleen via de volgende havens

  • Alderney; Braye 
  • Guernsey; St. Peter Port of Beaucette (St. Sampson’s mag ook maar is geen haven bestemd voor passanten).

Ongeacht of je nu via GB, Jersey of Frankrijk naar de Bailiwick of Guernsey reist: de regels en de procedure voor douane en immigratie zijn hetzelfde voor alle EU (EER)-burgers. Het verblijf mag maximaal 180 dagen per jaar duren en is alleen voor toeristische doeleinden. Het is handig om voor je aankomst alvast het formulier GC27 te downloadenEr zit een Nederlandstalige toelichting bij. Je kunt het dan alvast op je gemak invullen. Bij aankomst hoef je dan alleen de laatste details in te vullen In de toelichting staat ook welke goederen je belastingvrij mag importeren. 

Tip: op het formulier bij ‘haven van registratie’ de naam van de haven die op je boot staat invullen. Bij ‘registratienummer’ het kadasternummer/brandmerk noteren. Als je een Y-nummer hebt kun je dat er ook bij zetten omdat dat nummer heel duidelijk zichtbaar is en meer overeenkomt met wat in het buitenland gebruikelijk is. Als je geen kadasterregistratie/zeebrief hebt ben je juridisch gesproken een stateloos schip c.q. vaar je niet onder Nederlandse vlag. Advies is om een zeebrief te regelen als je dit soort reizen onderneemt: het kost éénmalig een hoop geld maar het kan ook een hoop gedoe voorkomen. Klik hier voor meer info. 

Bij binnenkomst op de eilanden de gele quarantainevlag (Q-vlag) voeren tot het moment dat je het ‘witte exemplaar’ van GC27 formulier in de gele douane-brievenbus aan wal hebt gedaan of hebt afgegeven bij een ‘Customs Red Point’. Dat laatste moet je doen als je iets aan te geven hebt of visumplichtige mensen aan boord hebt. Daarna kan de Q-vlag weg en kun je vrij het hele Bailiwick gebied door. Het ‘roze exemplaar’ van het GC27 formulier blijft aan boord. De procedure kan niet via e-mail of webapplicatie.   

De havens van Guernsey en Alderney aanlopen, of in liggen (met name Alderney), bij harde wind uit het Noorden tot Oosten is niet aangenaam. Jersey ligt in dat geval beter beschermd met de ingang op het Zuiden. Beaucette marina op Guernsey binnenlopen lijkt een ‘mission impossible’ maar valt in de praktijk erg mee omdat er genoeg ruimte is om te manoeuvreren als je door de ingang bent.

Ingang Beaucette Marina Guernsey


Tanken. Tip van een local: op Alderney of Jersey (belastingvrije) diesel tanken is relatief duur. Op Guernsey is het gauw 10 cent per liter goedkoper. Reken op iets meer dan de helft van de Nederlandse of Franse dieselprijs en het is geen biodiesel (B7) maar B0. Klik hier voor de actuele prijs op Guernsey: in Beaucette marina is de prijs nagenoeg gelijk hieraan. Bewaar de bonnen van deze rode diesel goed en noteer het goed in je logboek om boetes in de EU te voorkomen.   

Bij nadering van Alderney roep de havenmeester op VHF 74 op of bel 01481-820070 en vraag op precieze aanwijzingen waar te gaan liggen en hoe de procedure zal verlopen. In beginsel moet je als je in de haven komt afmeren aan een gele passanten-boei. Houdt daarbij rekening een verval van ruim 6 meter bij springtij. Je mag alleen afmeren aan een boei of ankeren dus je hebt altijd vervoer naar de kant nodig. Dat kan door de taxi service van de haven of door je eigen bijboot. Meer info.

Op Guernsey kan aan een steiger in één van de twee genoemde havens afgemeerd worden: kijk voor info daarover in betreffende ‘pilots’ of op de internet pagina van de havens. Let op het niveau van het tij voor het passeren van de drempels in de havens. In St. Peter Port kun je ook aan de buitenzijde afmeren.  

Stap 2: inreizen in Jersey

De regels zijn in grote lijnen dezelfde als die voor Guernsey en Alderney maar de procedure is eenvoudiger. Komende vanaf een ander kanaaleiland of vanuit GB, Wight of Ierland, hoef  je niets te doen tenzij je goederen aan te geven hebt. Bij aankomst vanuit Frankrijk wijkt de  procedure en formulieren iets af van Guernsey en Alderney. Kijk op deze pagina voor de procedure. Je kunt douane en immigratie aanmelding vooraf elektronisch doen via deze link . Normaal krijg je voor het arriveren al toestemming om in te reizen hoef je geen gele vlag te hijsen. Je mag overal arriveren op Jersey, Les Ecrehous of Les Minquiers. In Jersey is toegang tot de binnenhaven beperkt door het tij. Let in de binnenhaven op de brede betonnen rand aan de bakboord zijde van de havenkom bij binnenkomst: die zit onder water. Let er ook op dat afmeren bij palen van de drijfsteigers bij laag water een beperkte diepgang (140 cm) tot gevolg heeft (zie foto). 

Afmeren in Jersey bij paal van steiger: 140 cm max. diepgang.


Mocht die toestemming vooraf er niet zijn, of visa moeten worden afgestempeld, dan moet je eerst naar de haven van St. Helier (St. Helier Marina Office) en tot die tijd de Q-vlag voeren. Personen en goederen mogen zo lang niet van boord.

Stap 3: uitreizen uit de Kanaaleilanden

Bij het inreizen in Jersey of Guernsey-Alderney geef je op het formulier al aan wanneer je van plan bent om weer uit te reizen. Dus daar hoef je niets aan te doen (ook niet als het een paar dagen veranderd door slecht weer). Bewaar bonnen van het tanken van rode diesel zorgvuldig en teken dat aan in je logboek. 

Stap 4: inreizen in Schengen/EU (Frankrijk).   

Werkt hetzelfde als beschreven bij stap1: formulier invullen en uiterlijk bij vertrek uit de haven mailen. Let er op wat ingevoerd mag worden in de EU en controleer dit voor vertrek (die regels zijn voor alle EU landen het zelfde).    

Als je uitreist naar GB klik dan hier voor de procedure. Die procedure is voor stap 2 en verder het zelfde als die komend vanuit de EU.  

In de praktijk mag ook Schengen in- of uitgereisd worden in Frankrijk via havens die niet op de lijst van officiële toegangshavens staan. De procedure gaat ook dan het zelfde als bovenstaand: formulier naar de havenmeester. Let op de mogelijke verplichting tot het stempelen van visa/paspoorten van opvarenden. 

Tot zover de formele regels, de praktijk wil nog wel eens iets anders uitpakken of extra aandachtspunten opleveren. Laat het weten dan wordt het artikel aangepast.