Naar Groot-Brittannië: gedoe?
Publicatie: februari 2021 Update: juni 2024. Update: augustus 2024
Groot-Brittannië (GB) is een avontuurlijke en aantrekkelijke reisbestemming met de boot. Maar of je echt gaat hangt ook af van de bureaucratie waarmee je geconfronteerd wordt na de Brexit. Uitgaande van niet-commerciële pleziervaart met minder dan 12 mensen aan boord (anders zijn de onderstaande regels niet van toepassing) vertellen we wat er op je af komt. Conclusie: het is allemaal goed te doen, laat je niet afschrikken door wat ‘papierwerk’ en procedurele stappen. Bij de update zijn recente praktijkervaringen met de procedures verwerkt.
Heen
Als je naar Groot Brittanië (GB) gaat verlaat je de Schengen zone (personenverkeer) en dat moet je melden; ook met een eigen boot. Als je GB inreist heb je immigratiecontrole maar ook douanecontrole (goederenverkeer). Die immigratiecontrole is nodig omdat EU inwoners na de Brexit maximaal 180 dagen per jaar zonder verblijfsvergunning naar het Verenigd Koninkrijk mogen blijven. Als je vanuit GB weer terug gaat naar een Schengen land dan gaat het precies het zelfde maar dan omgekeerd. Voor de duidelijkheid: Groot Brittanië is exclusief Noord-Ierland, Het Verenigd Koninkrijk (VK/UK) is inclusief Noord-Ierland. De kanaaleilanden en het eiland Man zijn geen deel van GB of de UK maar vallen direct onder de Koning en hebben dus eigen immigratie en douane regelingen, net als Noord-Ierland trouwens. We houden het hier even bij GB (Engeland, Wales, Schotland en de eilanden boven en naast Schotland)
Inmiddels is er in de jaren na de Brexit ervaring opgedaan met deze redelijk simpele procedure. Laat je er dus niet door afschrikken. De reis hakken we in 4 stappen en geven per stap de procedure aan.
Stap 1. Melden dat je Schengen gaat verlaten vanuit Nederland, België of Frankrijk.
Vanuit Nederland direct naar GB. Vul het formulier IMO FAL 5 (crew) en FAL 6 (passagiers) in. Het zijn twee Word-bestanden waar standaard informatie in opgenomen moet worden. Bewaar een extra exemplaar aan boord (kan electronisch als ‘file’) want die gegevens heb je ook weer nodig bij de reis terug.
Een paar tips bij het invullen: je hebt alleen een ‘flag state’ als je een zeebrief hebt: met een ICP ben je juridisch gezien een ‘stateloos’ schip en vaar je dus niet onder Nederlandse vlag. De website van de overheid zegt het nogal lomp: “U mag met een zeebrief de Nederlandse vlag aan uw pleziervaartuig hangen. Dit mag met een ICP niet.” (Tip: lekker laten hangen die vlag maar besef dat het niet meer dan een stuk textiel is). Verder: 'Call sign' is de officiële roepnaam van het schip op de marifoon b.v. PA 1234. Een IMO nummer heb je waarschijnlijk niet dus vul dan 'pleasure craft' in. 'Voyage number' is niet van toepassing voor recreatievaart dus je kunt invullen ‘privé’ (= niet zakelijk).
Stuur die ingevulde formulieren per mail tijdig (tussen drie dagen en drie uur vooraf) naar:
. Mocht het met het mailen van die formulieren niet lukken stuur dan een tekst-mail met de in de formulieren gevraagde informatie aan bovenstaande adressen. Je krijgt daarna een ontvangstbevestiging en er wordt besloten óf en waar je gecontroleerd wordt. Als je mensen aan boord hebt die geen EU/Schengen nationaliteit hebben of een verblijfsvergunning dan moet je uitreizen via een grote havenpost ('port of entry’) om de paspoorten te laten stempelen. Dat zijn IJmuiden, Den Helder, Dordrecht, Eemshaven, Gent-Terneuzen, Harlingen, Hoek van Holland, Moerdijk, Rotterdam, Scheveningen, en Vlissingen, allen 24/7 en ze komen naar je toe voor de nodige stempels in paspoort of visum. Let erop dat het ontbreken van zo’n stempel kan leiden tot een inreisverbod bij terugkeer van die mensen naar het Schengen gebied. BeNeLux burgers mogen overal de grens passeren dus uitreizen vanuit b.v. Stellendam mag. Als er nog vragen zijn:
Vanuit Belgie naar GB. Klik op deze link voor een on-line ‘aangifteformulier.’ Doe dat een dag voor vertrek en je ontvangt de zelfde dag nog per mail een 'uitgaande verkeersklaring’ van de Zeehavenpolitie. De Belgische grensdoorlaathavens ('Port of entry’) zijn Antwerpen, Blankenberge, Gent, Nieuwpoort, Oostende en Zeebrugge. Geen EU-paspoort of verblijfsvergunning? Zie Nederland.
Vanuit Frankrijk naar GB. Je moet je vertrek melden bij de Police aux Frontieres (PAF). Dat kan door het bijgevoegde formulier aan de havenmeester te mailen (en bewaar die als bewijs). Sommige grote havens hebben een formulier op hun website staan dat direct naar de PAF gestuurd kan worden. Frankrijk verlaten mag formeel alleen via de (grotere) grensdoorlaathavens maar het is in de praktijk ook toegestaan dit, als EU-burger, vanuit andere havens te doen als je het maar meldt. Je mag melden op de dag van vertrek net voorafgaand daaraan.
Je ontvangt waarschijnlijk geen enkele bevestiging dus zorg dat je kunt bewijzen dat je het vooraf verstuurd hebt. Heb je geen EU-paspoort of een verblijfsvergunning? Zie Nederland voor de procedure.
Voorbereiden voor vertrek.
UK uitrustingseisen. Zolang je niet de binnenvaarwegen van GB op gaat en een zeebrief hebt val je onder de Nederlandse uitrustingseisen. Heb je geen zeebrief maar een ICP dan zijn er tot een lengte van 13,7 meter geen bijzondere uitrustingseisen. Is de boot langer dan 13,7 meter en geen zeebrief dan zijn dit de regels. Er zijn geen uitrustingseisen voor pleziervaart in de Nederlandse wet opgenomen maar vanuit het oogpunt van goed zeemanschap is het verstandig om een gedegen uitrusting aan boord te hebben die ook op tijd gekeurd is, in de geest van de bepalingen in het SOLAS verdrag. Het voeren van een Q-vlag (De Q-vlag is en gele vlag en staat voor Quarantaine) is soms verplicht dus die moet je aan boord te hebben.
Douane. Strip voor vertrek de boot van alle goederen die GB niet in mogen. Dat zal in de praktijk niet veel problemen opleveren met de normale hoeveelheid proviand en drank. Wat mee mag zonder invoerrechten staat hier.
Let op! Honden, katten of fretten (!) mogen GB niet in via de eigen boot.
Het lijkt allemaal formeel gedoe om te melden dat je Schengen verlaat maar de grenspolitie wordt overal in toenemende mate geconfronteerd met illegale grensoverschrijdingen. Door te melden wie je bent en waar je naar toe gaat zal men zich bij controle op zee eerder richten op onbekende boten. Zie over die werkwijze ook het achtergrondartikelen (hiernaast of bij iPad hieronder).
Stap 2. Inreizen in Groot Brittanie voor vertrek aanmelden bij immigratie en douane: klik hier. Eénmalig een account aanmaken zodat je niet iedere keer de standaard gegevens opnieuw hoeft in te vullen. Bovendien kan de procedure digitaal afgewikkeld worden.
De antwoorden op de meeste vragen liggen voor de hand maar toch een paar tips. Bij 'Nationality of Yacht' kun je het land invullen waar de boot normaal zijn vaste ligplaats heeft. Bij 'Port of registry' de naam van de plaats invullen die op de boot staat of waar die geregistreerd staat. Bij ‘Normal moorings' de huidige thuishaven invullen (plaats en havennaam). Lengte is de grootste lengte (LOA). Als er EU BTW over de boot betaald is en de boot niet permanent geimporteerd gaat worden in GB dan is het geen ‘vessel being exported as a VAT-free sailaway’. Je aankomst- en vertrektijd in UTC doorgeven en de beschrijving van de haven waar je naar toe gaat doorgeven met plaatsnummer of steiger-nummer. En als je dat vooraf niet weet gewoon ‘visitors berth’ vermelden.
Let ook op het begrip “VAT paid” in dit formulier: als je in de EU BTW hebt betaald over de aanschaf van je boot vóór de Brexit dan heeft de boot sinds 1-1-2021 in GB de status “VAT not paid”. De BTW problematiek bij het permanent (her-) invoeren van Britse boten is een apart complex onderwerp. Hier gaat het alleen over tijdelijke invoer van de boot van een EU-eigenaar, gedurende jouw reis, met een niet-GB schipper aan het roer, waarover aantoonbaar EU-BTW is betaald.
Nieuw is dat per 18 april 2024 in het formulier de vraag toegevoegd wordt wie de verantwoordelijk schipper is en de vraag of alle paspoorten/visa van de opvarenden gecontroleerd zijn op geldigheid waarna een check plaats vindt. De gegevens worden gecontroleerd bij het hoofdstuk ‘Permission to travel check’. Als er een negatief advies komt of de gegevens die doorgegeven worden niet kloppen en de betreffende persoon komt toch het land in via de boot dan kan dit tot een hoge boete voor de schipper leiden (tot 50.000 pond). Dit is een opmaat naar de later dit jaar voor EU-burgers in te voeren Electronic Travel Authorisation (ETA). Maar zover is het nog niet; tegen die tijd daarover meer op deze plek.
Folder van de GB-overheid
Meld de reis aan via de webapplicatie op de dag voor je vertrek en je krijgt waarschijnlijk die zelfde dag nog een bevestiging per mail van de Border Force dat je toestemming hebt om 180 dagen in GB te verblijven. Belangrijk: als je ingelogd bent klik dan ook even op de help tab bovenaan de pagina en download de telefoonnummers van de HMRC en Border Force. Bel die als je geen bevestiging van jouw melding krijgt voordat je de 12 mijl zone bereikt en voordat je bereik van je telefoon verliest. Als je de bevestiging met de toestemming tot toegang op tijd krijgt dan hoef je geen gele vlag te hijsen als je 12 mijl uit de kust bent. Aanvulling: augustus 2024: de ervaring van meerdere gebruikers is dat in de bevestigingsmail staat dat je -in tegenstelling tot wat gebriefd is- de gele vlag pas weg mag halen als Borderforce daar toestemming voor geeft. Vervolgens hoor je nooit meer iets van Borderforce. De praktijk is dus dat zodra je een bevestiging ontvangt men geen gele vlag meer hijst, hetgeen klopt met de originele briefing. Wellicht dat Borderforce binnenkort nog een eind maakt aan deze verwarring. Je hoeft dan ook de Yachtline niet meer te bellen voor het arriveren. Je mag binnen de 12 mijl zone geen mensen of goederen van/aan boord laten voordat je in een haven bent.
Als de plannen veranderen en je bent niet in staat om dat digitaal te melden bel dan met de Yachtline 0300 123 2012 om dat door te geven.
Neem de vereiste papieren mee. Een bootverzekering is niet verplicht. Een identiteitsbewijs is niet toegestaan, het moet een gedurende de hele reis geldig paspoort zijn. Een EHIC kaart is geldig. ICP is erkend als eigendomsbewijs.
Kleine kans maar toch: even nadenken over illegale immigratie en controles.
Check voor de zekerheid voor vertrek of er geen ‘inklimmers' in je boot zitten dat zou je in grote problemen kunnen brengen. Mocht je onderweg wrak uitziende bootjes met vermoedelijk illegale immigranten tegen komen waarschuw dan de betreffende kustwacht. Op die manier kun je noodlottige ongevallen helpen vermijden. Mocht je een situatie tegenkomen waarin mensen van dat soort bootjes al in het water liggen waarschuw ook dan eerst de kustwacht: dan is er in ieder geval hulp onderweg. Denk daarna heel goed na over je eigen veiligheid voordat je iets voor mensen in nood gaat doen. Bij twijfel advies aan de kustwacht vragen (dat zijn de professionals).
Houdt er rekening mee dat de kustwacht scherp controleert op drugs-droppings en illegale immigratie richting GB. Het kan ‘boardings’ tot gevolg hebben. Die zijn in volle zee niet aangenaam. Om dat zo veel mogelijk te voorkomen helpt het erg als jouw intenties duidelijk zijn doordat je je aan de procedures houdt, je AIS gegevens zichtbaar zijn en je direct reageert op marifoon oproepen (luister uit op kanaal 16).
Ok, nu vooral ontspannen, een kop koffie nemen en lekker gaan varen.
Stap 3. Uitreizen uit Groot Brittanie. Vooraf: alle keren dat je rode diesel tankt de bonnen goed te bewaren en aantekening in je logboek te maken wanneer en waar je getankt hebt. Accijnsvrije rode diesel gebruiken in je boot is in de EU verboden tenzij je kunt aantonen dat je het buiten de EU voor direct gebruik hebt getankt (dus geen jerrycans). Dien tijdig een rapportage in dat je GB gaat verlaten (zie heenreis). Je ontvangt geen bevestiging van uitreizen dus bewaar een digitale kopie van de uitreis want het is het bewijs dat je ook binnen 180 dagen GB weer uitgereisd bent. Als je nog ouderwets het formulier C1331 op stuurt per post of mail bewaar dan ook een kopie. Deze procedure geldt ook als je vanuit GB niet direct naar de EU gaat, maar b.v. naar de Kanaaleilanden. Er zijn allerlei aparte regels voor reizen van en naar Noord-Ierland, Ierland en Man. Mocht dat op jouw route liggen lees daar hier meer over.
Zorg ervoor dat je geen spullen aan boord hebt die niet Nederland c.q.de EU in mogen. Let op dat je van de EU maar heel beperkt vers eten en alcohol mee mag nemen. Dus ‘strippen' of tijdig consumeren. Denk aan het verhaal van de boterham met worst (dat was Nederlandse Douane) let dus ook op gehakt in de pot bolognese saus.
Stap 4: Inreizen in Schengen.
Direct naar Nederland: werkt hetzelfde als op de heenreis. Als je aanloophaven onderweg verandert (b.v. door weersomstandigheden) geef dat dan zo snel mogelijk door. Je krijgt bericht óf en waar je gecontroleerd wordt.
Direct naar België: werkt ook hetzelfde als op de heenreis.
Direct naar Frankrijk: werkt ook hetzelfde als op de heenreis.
Via de kanaaleilanden: klik hier.
Naar mate er meer praktijkervaring komt zullen we het artikel aanpassen: laat ons dus s.v.p. weten of je ervaringen kloppen met dit artikel. Aan dit artikel kunnen geen rechten worden ontleend en fouten of achterhaalde informatie zijn niet uitgesloten.