Update: 25 maart 2023
Uitgangspunt is een boot geschikt voor langere reizen door kustwateren én binnenland. Er wordt niet ingegaan op de categorie boten die uitsluitend bedoeld zijn voor varen op zee en daar meerdaagse oversteken maken, oceaankruisers dus. Voor die specialistische groep schepen gelden andere beperkingen.
Hierna volgen overwegingen op grond van de afmetingen die een beperking kunnen vormen van je vaarmogelijkheden. Afmetingen zijn maar één van de vele punten die je moet overwegen bij de aanschaf van een boot om mee te reizen. Deze overwegingen kunnen je helpen om het rijtje boten waaruit je wil kiezen af te perken. Aan het eind van het artikel staat een samenvatting. In andere artikelen zal (in de toekomst) ingegaan worden op de overige aspecten waar je rekening mee moet houden b.v. de keuze voor de indeling van een boot, binnen de gekozen buitenafmetingen.
Hoogte.
Op de ANWB overzichts-waterkaart van binnenwater in Nederland zie je het in één oogopslag: boten die hoger zijn dan 3,40 meter kunnen op een behoorlijk deel van de Nederlandse vaarwateren niet komen. Nu is water nooit helemaal rimpelloos, er komt net een tegenligger voorbij of het waterpeil wijkt een beetje af. Dus 10 cm speling houden is wel fijn. Streef dus naar een maximum hoogte tussen de 3,30 en 3,40 meter. Hoe lager je bent des te minder bruggen er voor je open moeten en dat betekent minder wachttijd. Als je iets onder de 3 meter blijft met de hoogte kun je onder behoorlijk veel bruggen door varen. Nu heeft een boot meestal allerlei uitstekend spul boven op het dak of in een aparte mast: antennes, navigatielichten, radar enz. Let er dus op dat dat een beetje eenvoudig in te klappen moet zijn.
Een z.g.n. fly-bridge boot, met een tweede verdieping op het dak, zal vrijwel altijd boven de 3,40 meter uitsteken. Er zijn ook boten met een opbouw op het achterdek die bestaat uit ramen en een tent, waaronder de -vaak enige- stuurpositie zit. Die boot steekt daardoor boven die 3,40 meter uit. Die tent en ramen kunnen allemaal neergeklapt worden maar vraag de verkoper om dat ‘even’ voor te doen en vergeet dan niet de stopwatch aan te zetten. Vraag jezelf ook af of je het nog aangenaam vindt om dit te doen als het regent; bedenk daarbij dat je vervolgens zit te sturen in de regen en/of kou. Kiezen voor zo'n boot kan in de praktijk betekenen dat je vaarwater gaat mijden waar je die spullen moet afbreken en weer opbouwen vanwege het ‘gedoe’. Hoewel je dit type boten nog vaak op het water ziet worden ze nieuw steeds minder verkocht aan particulieren. Bij verhuurders zijn ze nog wel populair omdat deze constructie een extra slaapcabine oplevert en dat betekent dat ze aan grotere gezelschappen verhuurd kunnen worden (lees: hogere verhuur inkomsten) en huurboten varen meestal in een beperkt vaargebied.
Wil je toch heel graag buiten kunnen sturen als het geschikt weer is, binnen de 3,40 meter hoogte blijven zonder afbraak van tenten en ruiten én een tweede stuurpositie binnen willen hebben, dan is er een kleine groep boten te vinden die daaraan kan voldoen. Boarnstream heeft bijvoorbeeld zo’n boot die 3,35 hoog is een stuurpositie binnen heeft en een soort fly-bridge die je rustig kunt laten voor wat ie is als het slecht weer wordt.
Als ‘echte’ bootreiziger wil je natuurlijk ook in het buitenland varen en dan loop je tegen de doorvaarthoogten in b.v. Frankrijk aan. Als je boot hoger is dan 3,40 meter kun je in Frankrijk maar beperkt varen en zeker niet er doorheen varen naar de Middellandse zee of het populaire rondje Maas-Moezel-Rijn doen.
Een aantal populaire routes leggen nog meer beperkingen op. Het Canal du Midi is beroemd maar heeft maximaal 3 meter doorvaarthoogte. Dat zijn vaak boog-bruggen dus alleen in het midden daarvan wordt die 3 meter gehaald.
In Duitsland is er een route binnendoor naar de Oostzee via het Elbe-Weser kanaal waar de maximale doorvaarthoogte rond de 2,70 meter is. Maar voor Duitsland is dat een uitzondering. In het algemeen zal je daar weinig problemen hebben als je niet hoger bent dan 3,40 meter.
Los van hoogtebeperkingen door bruggen en tunnels heeft een hoge boot ook bij het varen op open water als nadeel dat het zwaartepunt hoog ligt en de boot veel (zij-) wind vangt.
Breedte.
Breedte van een boot gaat bij het varen op binnenwateren minder een vaarbeperking vormen dan de hoogte. Maar boven de 4 meter breedte gaat het aantal ligplaatsen in 'boxen' waar je in havens gebruik van kunt maken toch beperkter worden. In sommige kleine sluizen, smalle brug doorgangen of lange tunnels in Frankrijk wordt het boven de 4 meter ook spannend, als je er ver overheen gaat zelfs onmogelijk. Een brede boot heeft dus beperkingen bij het varen maar het heeft ook een voordeel: een bredere boot heeft meer binnenruimte en dat kan heel praktisch zijn. Onder de 3,50 meter breedte wordt het wel erg moeilijk om binnen voldoende ruimte te vinden om comfortabel meerdere weken te leven. Sommige jachtenbouwers 'pompen' de romp, met name de boeg, op waardoor je brede, bolle, hoge rompen krijgt met een plompe boeg. Die boten bieden veel binnenruimte maar ermee varen op dagen waarop het weer minder optimaal is kan gauw erg oncomfortabel worden. Met name bij (semi-)planerende boten is de verhouding tussen breedte en lengte gecombineerd met een bolle boeg ongunstig voor het comfort tijdens het varen met zeegang. De boot gaat dan bij hogere snelheden relatief snel op golven ‘slaan’ (alsof je te snel over een verkeersdrempel rijdt) en het IJsselmeer over varen met meer dan windkracht drie op de kop wordt dan al gauw een straf voor de bemanning en gasten. Let eens op de lengte-breedte verhouding van sneller varende Scandinavische boten (Saga, Marex, Nimbus, Targa, Nord Star, Delta, enz.) die boten zijn relatief smal in verhouding tot hun lengte vergeleken met boten van b.v. Beneteau, Jeanneau, Sealine en Bavaria met een zelfde lengte. Dat heeft een reden: Scandinavische boten zijn meer gebouwd om bij slechter weer toch comfortabel bij het weekendhuisje op dat eilandje voor de kust te kunnen komen. De andere boten zijn er meer op gebouwd om alleen bij goede vaaromstandigheden te gaan varen. Dat laatste wordt een beperking als je wil gaan reizen en je dus niet altijd het weer voor het uitkiezen hebt. Let er bij het bekijken van de breedte op dat je aan weerszijde ook nog stootwillen hebt hangen en je ook nog wat ruimte nodig hebt om te manoeuvreren. Een boot van b.v. 4 meter breed zal in de praktijk dus vaak 5 meter vaarbreedte nodig hebben.
Lengte.
Een andere oplossing om meer binnenruimte te krijgen is het kiezen voor een langere boot. Hoe langer de boot des te meer ruimte je hebt. Nou hangen hoogte, breedte en lengte van een boot meestal samen dus als je kiest voor een boot die niet hoger is dan 3,40 meter dan zul je daar niet vaak super lange en brede exemplaren bij aantreffen. Bij lengte moet je de eisen eerder omkeren: je kunt nog zo creatief zijn als ontwerper maar onder grofweg 10 meter romplengte wordt het moeilijk om binnenin het minimale comfortniveau voor een reisboot te realiseren. Tja wat is dat minimale comfortniveau dan? Op reis is het prettig niet van havenfaciliteiten afhankelijk te zijn. Om naar het toilet te gaan , een douche te nemen of een beetje fatsoenlijke maaltijd klaar te kunnen maken heb je dus voldoende ruimte nodig. Daarbij komt natuurlijk dat je bagageruimte nodig hebt. Met twee mensen slapen lukt meestal wel maar als je nog meer mensen mee wil nemen op een langere reis moet je daar ook wat fatsoenlijke slaapruimte voor hebben. Een beperking voor de bovengrens van de lengte was tot 1 april 2023 15 meter. Boven de 14,99 meter romplengte (let op; dat is dus korter dan de Lengte Over Alles) had je niet alleen een vaarbewijs maar ook een Rijnpatent nodig. Dat vaarbewijs is niet echt een probleem want die ga je als serieuze bootreiziger sowieso halen. Belangrijker is dat je met een boot boven de 15 meter de Rijn in Duitsland niet mocht bevaren zonder een ‘Rijnpatent’ of een dure loods aan boord. Het kost behoorlijk veel moeite en geld om dat Rijnpatent te behalen. Gelukkig is de grens vanaf 1 april 2023 verhoogd van 15 naar 20 meter. Onder de 20 meter is dan een vaarbewijs voldoende. Realiseer je dat de Rijn de enige binnenlandse verbinding tussen Noord en Zuid Duitsland is met aansluiting op Frankrijk en doorgaand via de Donau zelfs tot de Zwarte Zee. De eerder genoemde boxen in havens worden boven de 12 meter lengte overigens ook schaarser. Het lukt meestal wel om een plek te krijgen maar het kan een ‘uitdaging’ zijn. Vooraf even bellen met de havenmeester is dan aan te raden.
Diepte.
Die zal niet zo gauw een probleem vormen: meestal loop je eerst tegen beperkingen in hoogte of breedte aan. Maar er zijn kanalen die behoorlijk ondiep zijn, zowel in Nederland als in b.v. Frankrijk. Diepgang wordt in de zomer in toenemende mate een probleem bij waterschaarste. De meeste reisboten hebben rond 1 meter diepgang: dat zal niet vaak tot beperkingen leiden. Kijk echter uit voor boten die beduidend meer diepgang hebben: dat kan sneller tot beperkingen leiden. Los hiervan: let ook op het soort aandrijving: als je schroef als eerste de grond raakt dan kan het zijn dat je schade oploopt: als de kiel als eerste de grond (zand/modder) raakt is dat vaak minder gevoelig voor schade.
Samenvattend H x B x L x D voor binnenlands reizen:
Onderzoeken
Om meer in detail te weten wat de mogelijkheden zijn voor de boot die je op het oog hebt kun je het best de maten van de boot invoeren in de (ex-ANWB) Waterkaarten App. Op die App kun je in het bootprofiel de laagste hoogte invoeren (dus als je alles neergeklapt hebt) en een hoogte met alle masten en antennes omhoog. Je kan dan per vaarweg (in Nederland) zien waar je helemaal niet door kunt (teken: gesloten rode brug) of alleen als je alles op het dak inklapt (teken: gesloten oranje brug). Verken dan eens een paar routes die in ieder geval gebruikt zullen gaan worden: dit geeft een gedetailleerder beeld van mogelijkheden dan de grove indeling op de eerder genoemde overzichtskaart van de ANWB.
Om een overzicht te krijgen va de beperkingen van de afmetingen van je boot in Frankrijk kun je het best de zesde -2021-uitgave van de IMRAY kaart bestellen (link is slechts een voorbeeld, je kan de kaart op meerdere sites bestellen) waar die beperkingen per vaarweg, of deel daarvan, genoteerd zijn.
Binnenmaten voor reisboten:
Uit het voorafgaande heb je kunnen afleiden dat buitenmaten ook gevolgen hebben voor de ruimte binnen. Bij de afweging daarover kun je -afgezien van de precieze indeling van de boot- de volgende overwegingen meenemen.
Stahoogte.
Als het om de binnenmaten van een boot ga er dan niet van uit dat de stahoogte automatisch voldoende is. Ook als je zelf wat minder lang bent: als je de boot ooit weer wil verkopen moet er toch minimaal rond de 2 meter hoogte in de kajuit zijn; meer is beter.
Waar stahoogte ook een rol speelt is de douche en de wastafel. Het door de knieën gaan bij het scheren of opmaken is leuk voor een weekendtrip maar het gaat na weken reizen irriteren. Daarentegen mag het dak in een slaapcabine best aflopen en gedeeltelijk lager zijn als je maar ergens in de slaapcabine (sta-)ruimte hebt om je kleren aan en uit te trekken.
Bed afmetingen.
De afmetingen van het bed zijn vaak (te) beperkt: 200 x 140 cm is wel heel minimaal voor een twee persoons bed. Ook dat is leuk voor een weekend maar als je langer op reis bent is ongeveer 160 breed toch eigenlijk wel een minimum, er van uit gaand dat je met z’n tweeën in een bed slaapt: anders moet je uit gaan van minimaal 70 cm. breedte, voor langere reizen 80 cm. Doe 10-20 cm bij de eigen lengte als minimum lengte van de matras anders lig je met je voeten over de rand. Denk ook hierbij aan eventuele gasten en de verkoopbaarheid van de boot.
Zitruimte.
Om lekker te zitten heb je een breedte nodig van minimaal 50 cm (vergelijkbaar met een stoel in de economy-klasse van een vliegtuig) maar in normaal gebruik is rond de 60 centimeter een stuk comfortabeler. Als je naar een hoekbank kijkt zoals die veel in boten zitten, in U- of L-vorm hou er dan rekening mee dat je ook je benen nog kwijt moet. Dat betekent dat in een hoek dus niet twee mensen 90˚ naast elkaar kunnen zitten maar ongeveer 30 cm afstand moeten houden omdat ze anders met de benen in de knoop zitten onder de tafel. Praktisch: als je een L-bank hebt met aan één kant ongeveer 120 cm lengte dan moet je aan de andere zijde ongeveer 90 cm lengte hebben om de benen van een derde persoon normaal kwijt te kunnen. Of: de ene kant is 60 cm en de andere 150 cm zijn. Deze maten gelden voor volwassenen die langere tijd onderweg zijn. Als er incidenteel met wat meer mensen om de tafel moet worden gezeten kan dat best maar wordt het een beetje ‘proppen’.
Keuken/kombuis.
De meeste botenbouwers laten geen mensen aan hun ontwerpen tekenen die ooit meer dan een magnetron hebben bediend. Althans, zo lijkt het als je naar veel bootindelingen kijkt. Als er langere tijd aan boord geleefd moet kunnen worden moet er ook voldoende ruimte zijn voor een twee-pits kooktoestel, een vrij werkvlak van minimaal 60 cm breed en een gootsteen. Het koffieapparaat moet dan niet ook nog eens op dat werkblad moeten staan. Wil je daarnaast ook een combi oven-magnetron, een koelkast-vriezer en een vuilnisemmer kwijt dan moet al met al toch aan minimaal 1,50 meter maar liefst tegen de 2 meter werkblad-lengte worden gedacht.
Badkamer/douche.
Waar ook ruimte voor moet zijn is het toilet, de wasbak en de douche. Afhankelijk van de hoeveelheid mensen waarmee je normaal langere reizen onderneemt is dat beperkt tot één of twee badkamers. Er zijn tussenvormen. Belangrijk is dat badkamers ruimte kosten en dus invloed hebben op de buitenafmetingen van de boot. Als je altijd met vier mensen onderweg bent is het een afweging om voor twee toiletten/wastafels te kiezen of zelfs twee douches. Onder de 12 meter romplengte zijn er weinig boten met meer dan één badkamer te vinden.
Samenvattend minimale binnenruimte voor reizen:
1. Bepaal op welke vaarwegen je wil kunnen komen en wat vervolgens de maximale maten zijn van L x B x H x D van de boot.
2. Bepaal met hoeveel mensen je langer (dan een weekend) op reis wil kunnen/gaat zijn en bepaal welke ruimte minimaal aanwezig moet zijn voor de bedden, keuken, zitten en badkamers.
Als je dit gedaan hebt wordt de lijst van boten om uit te kiezen al een stuk korter en overzichtelijker.
Vervolg: de ideale indeling van de beschikbare ruimte