Reisboot
met eigen boot waterwegen verkennen 

Naar de Kanaaleilanden: anders na de Brexit?

Publicatie: februari 2022. Leestijd: 5 minuten

De eilanden vlak voor de Franse kust zijn officieel geen onderdeel van het Verenigd Koninkrijk maar vallen onder direct bestuur van de Engelse koning(-in). Ze zijn ook nooit deel van de EU of Schengen geweest dus daarin verandert niets. Maar er zijn door de Brexit toch wel een paar aanpassingen in de procedures die wat extra gedoe opleveren.

 

Foto: Douane van Guernsey

In dit verhaal wordt niet ingegaan op de Covid-maatregelen omdat die vaak wijzigen. Kijk voor een algemeen en actueel Covid-overzicht voor de eilanden hier

Voor de Covid-procedures voor Guernsey/Alderney: klik hier.

Voor Jersey; klik hier.

Douane en immigratie: grenspassage EU/Schengen

Grensprocedures zijn eigenlijk de grootste wijziging veroorzaakt door de Brexit: het verlaten van het EU-gebied en er weer terug komen. Dat geldt zowel voor douane als immigratie. Als je uit Nederland of België, via GB, van of naar de Kanaaleilanden vaart, volg dan de aanwijzingen over varen naar GB.

Vertrek je via de Franse kust van of naar de Kanaaleilanden dan geldt dat inreizen of uitreizen vanuit Frankrijk alleen via een beperkt aantal havens mag. De lijst van die havens (z.g.n. ‘PPF’-havens, Preavis Police aux Frontieres) kun je vinden in deze link.

Op de website van de jachthaven die je kiest voor vertrek uit, of aankomst in, de EU staat een formulier dat inhoudelijk erg overeenkomt met de IMO-formulieren die in Nederland gebruikt worden (zie: GB). Het belangrijkste verschil met Nederland is dat het logo en de adressering van het ingevulde formulier in Frankrijk per regio anders is. Bewaar een kopie van het verzonden formulier en de mail waarmee je die verzonden hebt als bewijs. 

Als je alleen EU-inwoners aan boord hebt en volledig binnen de douane regels kunt blijven volstaat een dergelijke melding. Doe dat minimaal 24 uur voor vertrek of aankomst. Je hoeft geen Q-vlag te hijsen als je Schengen binnen komt tenzij je wat aan te geven hebt. Als je iets aan te geven hebt of paspoorten/visa van niet-EU burgers moeten afgestempeld worden dan moet je naar het kantoor van de grenspolitie (Police aux Frontieres) en/of de douane. Dit is een voorbeeld van zo’n formulier (is dus alleen voor een bepaald gebied).

De regels voor invoer van goederen in de EU zijn dezelfde als in Nederland dus kijk bij GB over hoe dat werkt en vergeet niet te checken of je niet toch per ongeluk nog wat drank, voedsel of een jerrycan rode diesel hebt die niet de grens over mogen. 

Door het tijdig melden van aankomst en vertrek, het zichtbaar zijn van de AIS en het uitluisteren van de VHF, voorkom je dat je onnodig de aandacht trekt van handhavers. Kijk ook in het GB-verhaal nog even naar de waarschuwing over ‘inklimmers’ en gammele bootjes met illegale immigranten. Wees er alert op dat met name in Frankrijk er boetes opgelegd worden als je veiligheidsuitrusting niet compleet is of niet meer gecertificeerd. 

Guernsey en Alderney

De Bailiwick of Guernsey beslaat het gebied waarin ook de eilanden Alderney, Herm, Jethou en Sark liggen. Inreizen mag alleen via de volgende havens: Alderney; Braye en Guernsey; St. Peter Port of Beaucette (St. Sampson’s mag ook maar is geen haven bestemd voor passanten). Er kunnen aanvullende inreisbeperkingen zijn door Covid.

Ongeacht of je nu via GB of Frankrijk naar de Bailiwick of Guernsey reist: de regels en de procedure voor douane en immigratie zijn hetzelfde voor alle EU (EER)-burgers. Die moeten een geldig paspoort (geen identiteitskaart dus) hebben gedurende het hele verblijf en dat verblijf mag maximaal 180 dagen per jaar duren en is alleen voor toeristische doeleinden. Het is handig om voor je aankomst alvast het formulier GC27 te downloaden en de Nederlandstalige toelichting erbij. Je kunt het dan alvast op je gemak invullen. Bij aankomst hoef je dan alleen de laatste details in te vullen In de toelichting staat ook welke goederen je belastingvrij mag importeren. 

Tip: bij het formulier bij ‘haven van registratie’ de naam van de haven die op je boot staat invullen. Bij ‘registratienummer’ het kadasternummer/brandmerk noteren. Als je een Y-nummer hebt kun je dat er ook bij zetten omdat dat nummer heel duidelijk zichtbaar is en meer overeenkomt met wat in het buitenland gebruikelijk is. De vraag is of het ICP ook formeel geldig is op de kanaaleilanden: het ICP is geldig in GB maar zoals gezegd horen de Kanaaleilanden daar formeel niet bij. In het verlengde daarvan: als je geen kadasterregistratie/zeebrief hebt ben je juridisch gesproken een stateloos schip, ook als je een ICP hebt. Advies is om een zeebrief te regelen als je dit soort reizen onderneemt: het kost éénmalig een hoop geld maar het kan ook een hoop gedoe voorkomen. Klik hier voor meer info. 

Bij binnenkomst op de eilanden de gele quarantainevlag (Q-vlag) voeren tot het moment dat je het ‘witte exemplaar’ van GC27 formulier in de gele douane-brievenbus aan wal hebt gedaan of hebt afgegeven bij een ‘Customs Red Point’. Dat laatste moet je doen als je iets aan te geven hebt of visumplichtige mensen aan boord hebt. Daarna kan de Q-vlag weg en kun je vrij het hele Bailiwick gebied door. Het ‘roze exemplaar’ van het GC27 formulier (dat uiteraard niet roze is als je het print) blijft aan boord.    

Let op! Huisdieren van EU-inwoners mogen niet vanaf een eigen boot aan land op straffe van 4 maanden quarantaine. 

De havens van Guernsey en Alderney aanlopen, of in liggen, bij stevige wind uit het Noorden tot Oosten is niet prettig. Jersey ligt in dat geval beter beschermd met de ingang op het Zuiden. Tip van een local: op Alderney diesel tanken is duur: op Guernsey is het beter betaalbaar. Ook hier geldt: bewaar de bonnen van rode diesel goed en noteer het goed in je logboek om boetes in de EU te voorkomen.   

De EHIC is niet geldig dus je moet voor alle zorg betalen. Een aanvullende ziektekostenverzekering wordt sterk aangeraden maar is niet verplicht. Je boot moet een verzekering van minimaal 2 miljoen pond WA hebben: neem dus een verzekeringsbewijs waaruit dit blijkt mee.

Alderney

Nogmaals: check of je voldoet aan de Covid-eisen ten aanzien van vaccinaties, testen en al het papierwerk daarbij. 

Gele Q-vlag hijsen voor het binnenvaren van de haven. Roep voor het arriveren altijd de havenmeester op VHF 74 op of bel 01481-820070 en vraag op precieze aanwijzingen waar te gaan liggen en hoe de procedure zal verlopen. In beginsel moet je als je in de haven komt afmeren aan een gele passanten-boei.  Je mag alleen afmeren aan een boei of ankeren dus je hebt altijd vervoer naar de kant nodig. Dat kan door de taxi service van de haven (op dit moment, 1-2022, niet beschikbaar) of door je eigen bijboot. Zorg dat de ‘witte’ GC 27 in de ‘gele bus’ of bij Customs komt dan kan de Q-vlag weg. Meer info.

Guernsey

Hier kan aan een steiger in één van de genoemde havens afgemeerd worden: kijk voor info daarover in betreffende ‘pilots’ of op het internet. Tijdig, voorafgaand aan de reis, checken wat de geldende Covid regels zijn. Ook hier geldt: Q-vlag hijsen tot het moment dat je het witte exemplaar van het ingevulde GC27 formulier in de ‘gele bus’ hebt gegooid of bij Customs afgeven hebt. Dit is een douane folder maar deze info staat ook op de toelichting van het GC27 formulier.

Jersey

De regels zijn in grote lijnen dezelfde als die voor Guernsey en Alderney. De procedure en formulieren wijken alleen iets af. Kijk op deze pagina voor de procedure. Je kunt douane en immigratie aanmelding vooraf elektronisch doen via deze link: 

Mocht dat niet lukken, moet je aangifte doen of visa laten afstempelen, dan moet je het schriftelijk doen bij aankomst (St. Helier Marina Office) en tot die tijd de Q-vlag voeren. Personen en goederen mogen zo lang niet van boord.   

Tot zover de formele regels, de praktijk wil nog wel eens iets anders uitpakken of extra aandachtspunten opleveren. Laat het ons weten dan passen we het artikel aan.